Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een goede baas knuffelt zijn werknemers

Een goede baas zijn in een slechte economie. Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kan het bewijst 'coach' Bill Campbell. Hij sleepte het bedrijf Go door de crisis van de jaren negentig.

Campbell staat bekend als 'de coach', omdat hij in de jaren zeventig Columbia's footballteam coachte. Later was hij een hooggeplaatste manager binnen computerbedrijf Go, waar ondanks de crisis destijds niemand uit het topteam vertrok. Ook niet toen het er steeds beroerder voor kwam te staan. Zijn aanpak:

– Hij gaf mensen die hij toevallig trof een knuffel
– Hij maakte altijd een of andere afgezaagde grap die iedereen kon bedenken of raden en liep korte tijd later weer weg. Desondanks toonde hij zo zijn oprechte warmte
– Zijn deur stond altijd open en hij had een-op-een-gesprekken met mensen uit alle lagen van het bedrijf. Zonder voorbij te gaan aan zijn ‘lagere' managers
– Loyaliteit beloonde hij openlijk. Hij zette loyale medewerkers bijvoorbeeld tijdens bedrijfspresentaties in de schijnwerpers
– Hij strafte niet-loyale medewerkers door ze geen aandacht en warmte meer te geven. Voelbaar voor iedereen
– Hij bleef streven naar het beste van het beste en hield mensen verantwoordelijk. Hij beloonde mensen niet met extra geld, maar met verantwoordelijkheid en status
– Tegenover anderen – zoals investeerders, partners en concurrenten – stond hij stond voor zijn mensen. Iedereen kende de verhalen en vertelde ze verder, tot ze legendarisch werden

Achtervolgen
De belangrijkste les voor managen tijdens economisch barre tijden is volgens professor Robert I. Sutton: als uw mensen geloven dat u aan hun kant staat, krijgt u dat terug. Geeft u uw mensen echter het gevoel dat ze zomaar aan de weg gezet kunnen worden, dan zal dat u nog lang blijven achtervolgen.

Wilt u lezen hoe u een goede baas in een slechte economie wordt? Lees dan hier het artikel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: Harvard Business Review.