Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eckart Wintzen leeft voort

Precies twee jaar geleden overleed managementgoeroe en succesondernemer Eckart Wintzen. Wat heeft u aan zijn befaamde cellentheorie?

Voor een enkeling die bij de naam van Eckart Joachim Wintzen (1939-2008) nog geen bel hoort rinkelen, stellen wij deze goeroe in vogelvlucht nog even voor. De man was in veel opzichten een markante persoonlijkheid. Een opvallend uiterlijk – baard, lange haarlokken, professorbrilletje en doorgaans in spijkerbroek – combineerde hij met een ongezouten mening en een opvallende bedrijfsfilosofie. Die van de zogeheten cellenstructuur. De medewerkers van zijn Bureau voor Systeem Ontwikkeling (BSO) waren daarbij opgedeeld in kleine, volledig zelfstandig opererende eenheden. Dat denken van kleinschaligheid legde de ondernemer geen windeieren. BSO groeide uit tot multinational met kantoren in 21 landen en een jaaromzet van 375 miljoen euro. De verkoop van het bedrijf aan Philips betekende in 1996 zijn grote klapper.

Houd het intiem

Wintzen heeft een grote fanschare opgebouwd in Nederland. Een van zijn supporters is Sjoerd Keijser, oprichter en mededirecteur van de Lectric Groep. Onder de vlag van de groep hangen zeven apart van elkaar opererende internetbedrijven. Elke bv kent een eigen directeur. “We hebben heel bewust voor deze strategie gekozen”, zegt Keijser. “Je ziet dat kennis in de intimiteit van een kleine groep meer tot wasdom komt. Mensen zijn veel meer betrokken bij de organisatie en voelen de verantwoordelijkheid voor hun handelen. Doordat je klein bent, hebben medewerkers minder mogelijkheden om zich te verschuilen achter collega’s.”

Leger aan accountmanagers

De Lectric Groep telt tweehonderd medewerkers, maar in geen enkele bv werken meer dan 65 mensen. Houd het klein, zo verwoordt Keijser de Wintzen-filosofie. En ga splitsen zodra de toko te groot wordt. Dat komt ook het contact met uw clientèle ten goede. “Doordat je kennis decentraliseert, komen klanten razendsnel bij de juiste mensen. Je voorkomt dan dat er in de organisatie legers met accountmanagers ontstaan die eigenlijk weinig toegevoegde waarde hebben.”

Persoonlijk ondernemerschap

Wintzen was een groot prediker van persoonlijk ondernemerschap op de werkvloer. Iets dat bij trainingsbureau Schouten & Nelissen dagelijks terugkomt. “Onderdeel van de celfilosofie is dat je je corporate staf beperkt en de mensen zelf resultaatverantwoordelijk maakt voor hun handelen”, zegt directeur Nicole Eggermont. “Zo werken wij ook. Bij veel adviesbureaus zie je juist dat er wordt gewerkt met partners die het contact met de klant onderhouden. Ons idee is dat je die twee niet te veel uit elkaar moet trekken. Adviseurs van Schouten & Nelissen zijn zoveel mogelijk zelf omzetverantwoordelijk. Bovendien aquireren en onderhouden ze hun eigen traject. Die persoonlijke stijl van werken zorgt ervoor dat onze mensen zich goed in de klanten kunnen verdiepen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Proactiviteit

Deze manier van werken doet volgens Eggermont een enorm appèl op het persoonlijke ondernemerschap en vormt één van de pijlers onder het succes van Schouten & Nelissen. “Je merkt dat mensen zo ook buiten de scope van hun functieomschrijving om zaken willen realiseren. Het betekent een enorme stimulans voor de proactiviteit.”

Leestip: in 2007 schreef Wintzen de bestseller Eckart’s Notes. Daarin beschrijft hij op humoristische toon zijn cel- en levensfilosofie. Ideaal leesvoer voor op de vrije zaterdagmiddag.