Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Drie managers over de liefde voor hun ‘grote bak’

Er zijn managers die goede argumenten hebben om het milieu bij de keus van hun zakenauto minder zwaar te laten wegen. 

 

Frank Hoeben, directeur van BS&G, internetprovider voor de zakelijke markt en Exclusief.net diensten.

Auto: Jeep Commander 5.7 HEMI V8.

Rijdt jaarlijks: 12.000 kilometer, waarvan zestig procent zakelijk.

Waarom deze auto?

"Ik rij weinig kilometers, maar zit toch regelmatig in de auto, ook met mijn gezin met twee kleine kinderen. Ik wil een auto die in de eerste plaats veilig is en waarin wij, vanwege de vakanties, veel bagage kunnen meenemen. Daarnaast verschaft deze door het grote vermogen, de luxe en de 4×4 techniek, ons veel rijplezier. Ik wil ook nog wel eens van het asfalt af gaan. Daarnaast moet een auto het altijd doen en het is belangrijk dat een dealer de service die je verlangt op de juiste wijze biedt. Dat doet mijn Jeepdealer meer dan uitstekend. Je hoort wel eens anders."

Is er een heksenjacht gaande tegen grote auto's?

Ik wil net als ieder weldenkend mens ook mijn kinderen een gezonde toekomst bieden. Ik begrijp best dat de 'rijke' landen voorop moeten lopen in de reductie van de CO2-uitstoot. Maar ik vind ook dat we ons vooral moeten richten op de echte vervuilers. "Ik denk dan aan de industrie, maar ook aan vracht- en busvervoer. Bedrijven die met oud materiaal de weg op gaan zouden met prioriteit aangepakt moeten worden."

Hoe zijn de reacties?

"Omdat je deze auto niet zo heel veel ziet rijden, eigenlijk altijd positief. Ik heb de indruk dat mijn omgeving, klanten en andere relaties er geen enkele moeite mee hebben. Zij weten dat ik er hard voor moet werken en gunnen mij dit. Negatieve reacties komen meestal vanuit de media. Ik stoor mij daar wel eens aan. Het is natuurlijk een globaal probleem en als je wel eens in het buitenland bent, met name in grote steden zoals Hong Kong of Jakarta, begrijp je wel dat je dat niet wilt. Ik ben wel voorstander van het weren van auto's uit stedencentra, maar dan wel alle auto's en niet alleen de grotere, dat is met twee maten meten."

Wordt het argument milieu misbruikt om geld binnen te halen?

"Het argument wordt wel terecht gebruikt door de regering. Soms denk ik echter dat maatregelen niet goed doordacht worden genomen waardoor mensen en bedrijven onbedoeld de dupe worden. Ik ben ervoor dat autofabrikanten die echt wat doen in de vorm van schone alternatieve brandstoffen worden gestimuleerd. Maar dan moet ook alles worden meegewogen en onderzocht. Als je bij een hybride auto de productie, het vervangen van de accu's en het onderhoud meeweegt, dan is het de vraag of zo'n auto echt een zegen is voor het milieu."

Goede zaak, die verhoging van de bijtelling van 22 naar 25 procent?

"Daar verbaas ik me zeer over, want hier werk je mee in de hand dat het interessant wordt voor een zakelijke rijder om er privé een auto bij te nemen. Het milieu is hiermee eerder slechter dan beter af, want doorgaans zal de privéauto van een goedkopere klasse zijn en dus meer uitstoten. En je vergroot de infrastructuurproblematiek met meer auto's." 

Jeroen Kamminga, commercieel directeur veilinghuis Van Beusekom in Baarn.

Auto: BMW 525 D.

Rijdt jaarlijks: rond de 50.000 kilometer zakelijk

Waarom deze auto?

"Om een aantal redenen. In januari 2004 werd ik zelfstandig ondernemer. Ik zou veel meer kilometers gaan maken en wilde per se een auto die veilig is, goed rijdt, betrouwbaars is en comfortabel is. Die eigenschappen gelden voor veel merken, dat klopt, maar ik had in een grijs verleden zeer goede ervaringen met BMW en mijn eerste gang was dan ook naar de BMW-dealer. Daar viel mijn oog op een BMW 520 van een jaar of vijf oud. Toen mijn situatie als ondernemer zich stabiliseerde, heb ik die ingeruild voor de auto waar ik nu in rijd. Natuurlijk komt er ook emotie bij kijken. Ik heb eerder een BMW 3-gehad en ook al eens een Alfa Romeo, dus ik heb wel iets met auto's met een sportief imago."

En, vaak uitleggen waarom?

"Ik hoef het niet uit te leggen, maar het komt soms ter sprake. Hoe ik dan reageer? Dat ik niet alleen rijd wanneer de zon schijnt, maar ook als het mist en glad is en dat ik het belangrijk vind op tijd op afspraken te verschijnen en dus een betrouwbare auto nodig heb. Overigens, een paar maanden daarvoor was het die winterdag met die extreme sneeuwval, toen heel Nederland vastliep. Ik had toen een afspraak in Groningen en ik wilde aantonen dat wij ook onder de meest extreme weersomstandigheden een betrouwbare partner zijn. Tijdens die rit heb ik dingen op de weg gezien die mijn mening dat een veilige auto belangrijk is, duidelijk bevestigden."

Weet u welk energielabel deze auto heeft?

"Nee, maar ik weet wel dat BMW op dit gebied vooruitstrevend is. Laatst kreeg ik een overzicht van alle modellen van BMW met een A-, B- en C-label (dit zijn de relatief energiezuinige modellen, red.) en dat is een indrukwekkende lijst. Maar eerlijk gezegd is dat niet mijn belangrijkste overweging bij de aanschaf van een volgende auto. Ik heb ook het gevoel dat de discussie over het milieu meer bij de regering speelt dan in de huiskamer. Ik ga niet hypocriet doen. Comfort, veiligheid, betrouwbaarheid en snelheid van handelen onder alle omstandigheden tellen voor mij nu eenmaal zwaar. Daar komt bij dat deze auto er wel gewoon is. Je hoort tegenwoordig wel eens dat elke auto veilig is, maar als dat zo is, waarom rijden we dan niet allemaal in hetzelfde model?"

Goede zaak, die slurptaks?

"Op zich is dat iets van de overheid. Maar als je aan de ene kant een slurptaks invoert en aan de andere kan het geld vooral gebruikt om gaten in de begroting te dichten, dan doe je het volgens mij niet goed. De fiscale bijtelling van 25 procent van de cataloguswaarde is buitenproportioneel. Bepaal die bijtelling nou gewoon aan de hand van het aantal gereden kilometers, dan ben je overal vanaf en dat is eerlijk. Bovendien bereik je met de huidige regeling dat mensen met een zakelijke auto een andere auto privé aanschaffen om aan de bijtelling te ontkomen. In de meeste gevallen is dat dan een oudere auto en dus een auto die minder milieuvriendelijk is. Dus je krijgt èn meer auto's op de weg, ook nog eens viezere."

 

Leo van Walen, directeur/mede-eigenaar YOUR Test Professionals, een internationaal bedrijf dat software en informatiesystemen test.

Auto: Volkswagen Touareg 3.0 V6 automaat.

Rijdt jaarlijks: rond de 55.000 kilometer zakelijk.

Waarom deze auto?

"Ik kom uit de ict-wereld en reed altijd behoorlijke auto's van de zaak. Toen mijn compagnons en ik dit bedrijf begonnen, ging ik een behoorlijk stapje terug want mijn eerste auto was een gebruikte Ford Fiësta. Dat was geen probleem, maar na een half jaar kon ik me wat beters veroorloven. Dat werd een Mini Cooper, waar ik bijna twee jaar in heb gereden. Toen reed ik ook 50.000 kilometer per jaar en ik kan je verzekeren dat je dan niet elke keer even makkelijk uit de Mini stapt. Daarnaast heb ik op de weg zo veel ernstige ongelukken gezien, dat ik me heb voorgenomen dat mijn volgende auto in elk geval veilig zou zijn. En ik wilde er niet gebroken uit stappen. Ik kwam toen uit bij een SUV, ook vanwege de ruimte. Ik heb nog naar een Grand Cherokee gekeken, maar dat was niet mijn auto. Toen zag ik deze auto bij de dealer. Dit is een demomodel met alles erop en eraan die ik voor een leuke prijs kon kopen."

Is deze auto eigenlijk niet te dik?

"Mensen hebben altijd een mening. Als je als ondernemer te klein rijdt, doe je het niet goed, maar rij je te groot, dan is het weer een asobak die niet goed is voor het milieu. Ik kan daar niks mee en ga daarom uit van mijn eigen wensen. Ik hang ook het principe aan van ‘leven en laten leven.' Laten we nou toch eens stoppen met dat vingertje wijzen naar elkaar. Wat mijn volgende auto wordt? Daar heb ik geen idee van. Als er een auto is die voldoet aan mijn eisen voor veiligheid en comfort die bovendien milieuvriendelijk is, dan is de keus snel gemaakt. Ik ben benieuwd waar autofabrikanten mee komen, want volgens mij is elke fabrikant momenteel bezig met het ontwikkelen van schone motoren."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gaan de belastingmaatregelen helpen?

"Ik snap best dat je als overheid moet reguleren, maar sommige argumenten kloppen niet. Neem nou die slurptaks. Mijn auto rijdt 1 op 10 en heeft een roetfilter. Hoeveel oude auto's rijden er niet 1 op 10 en hebben geen roetfilter, ik bedoel maar. Dat gaat toch nergens over? Alleen omdat een auto groot is, wordt deze duurder, maar dat slaat nergens op. Daarbij geldt dat er vooral wordt gekeken naar de uitstoot van CO2. De Toyota Prius wordt op basis daarvan enorm geplugd, maar het productieproces van zo'n auto schijnt een veel grotere claim op het milieu te leggen en dan raak ik de weg kwijt in die discussie. Stel je voor dat we allemaal en hybride aanschaffen, dan komt minister Bos een hoop geld tekort. Maar dan wordt er wel weer iets anders verzonnen.

Bij rekeningrijden wordt de BPM afgeschaft, maar de regeling wordt zo in elkaar gedraaid dat het de overheid miljarden oplevert. Er is geen enkele cohesie in het regeringsbeleid. Kijk nou eens serieus naar alle aspecten en kom dan met beleid dat hout snijdt en dat niet alleen bedoeld is om de kas te spekken."