Het is te laat om de kredietcrisis te voorkomen. Maar we kunnen er wél van leren. Managementlessen uit The Future of Finance.
"Met de lessen die we van de vorige vier recessies in de afgelopen tweehonderd jaar hebben geleerd, kunnen we deze beperken tot twee jaar. Maar dat vergt gedurfd leiderschap", zegt trendwatcher Adjiedj Bakas.
Organiseren
Om de crisis te bezweren, moet de financiële sector zich eerst opnieuw goed organiseren. De overheid stelt nu eisen aan wat er mag en niet mag. "Banken, verzekeraars en pensioenfondsen zullen daarnaast zwaar moeten investeren in zelfregulering, in gedragscodes en handhaving gestoeld op een diep besef van de maatschappelijke betekenis van de industrie."
Managementlessen
Mooie woorden. Maar hoe kunnen we de crisis nu precies snel en makkelijk achter ons laten? Bakas schetst in zijn boek grofweg drie belangrijke managementlessen voor de financiële sector. Waar managers uit andere sectoren ook zeker hun voordeel mee kunnen doen.
Les 1: win de strijd om talent
"Het succes van financiële dienstverleners zal afhangen van de vraag in hoeverre zij de echt goede mensen aan zich weten te binden", schrijft Bakas. Talent als belangrijkste asset dus. De vraag naar toptalent neemt toe, het aanbod juist af. Dat maakt de zoektocht dus nog moeilijker. De crises hebben het imago van de sector geen goed gedaan. Hij schetst dat slechts twee van de 27 grootste Amerikaanse financials te vinden zijn op de lijst van ‘beste werkgevers'. "Stel als doel om op lijstjes van gewilde werkgevers te komen en elk jaar hoger te eindigen."
Te traditioneel
Bij de zoektocht moet volgens de trendwatcher gelet worden op andere vaardigheden. Bedrijven houden er traditionele opvattingen op na als het gaat om het bepalen van talent. Stel vast welke competenties belangrijk zijn. Let bijvoorbeeld eens op het gevoel voor consumenten en service.
Vieze woorden
Hoe haal je de high potential vervolgens binnen? Hij of zij is op zoek naar internationale carrièremogelijkheden, terwijl veel bedrijven dat onvoldoende onderkennen. Organisaties die op de hoogte zijn van de laatste consumenten- en technologietrends scoren beter. Ten slotte willen de talenten een bijdrage leveren aan de maatschappij. Corporate social responsibility moeten niet langer vieze woorden zijn.
Les 2: innoveren maakt het verschil
Innovatie is nodig, betoogt Bakas. Dat trekt de sector los van de misère die nu aan haar kleeft, waardoor zowel talent als consument wordt aangetrokken. Binnen de vastgeroeste financiële sector moeten nieuwe producten ontwikkeld worden vanuit de klant, en niet vanuit de mogelijkheden die er nu eenmaal zijn. Vergeet daarbij ook doelgroepproducten niet. "De crux van financiële dienstverlening wordt service."
Competenties
Verder gaat Bakas in op compententies, waar een omslag moet plaatsvinden. De gebruikelijke SWOT-analyse houdt geen rekening met nieuwe competenties, die werkelijk van belang zijn. Maar: innoveren kan natuurlijk niet zomaar. De sfeer moet er wel naar zijn. Of zoals Bakas het formuleert: "Een cultuur waar innovatie tot in de haarvaten gestimuleerd wordt, is de omgeving voor succes."
Les 3: simplicity is de sleutel
Simplicity is niet alleen makkelijker beheersbaar voor de organisatie, het is ook een van de belangrijkste consumententrends. Consumenten zoeken naar rust temidden van de almaar complexer wordende wereld. Transparantie en authenciteit zijn Bakas' sleutelwoorden, met simplicity als instrument.
Bureaucratische molen
Betrek het op het totaalplaatje. Verplaats je in de positie van de klant en probeer je weg te vinden in de bureaucratische molen, schrijft hij. "Laat managers hun eigen aanvraagformulieren eens invullen en geef ze daarvoor maximaal vijf minuten de tijd. Waarschijnlijk lukt het ze niet omdat iedereen, van salesmedewerker tot juridische afdeling, zich met die aanvraagformulieren heeft bemoeid."
Anders
Durf ook vooral anders te zijn. "Ken schadeclaims bijvoorbeeld standaard toe en controleer alleen steekproefsgewijs of de aanvraag terecht is", geeft Bakas als voorbeeld. Of gebruik ING Direct, die zich duidelijk profileert als ‘tweede bank', ter inspiratie. Vergeet ten slotte niet dat simplicity een voortgaand proces is. Sta dus open voor verdere versimpelingen. Stel bijvoorbeeld net als Philips een Simplicity Board aan. Die test producten op eenvoud en gebruiksgemak en stuurt die, waar nodig, terug naar de tekentafel.
Back to the roots
Hoe het zo ver heeft kunnen komen in de financiële branche, wordt in dit boek – en vele andere boeken en artikelen – duidelijk beschreven. Belangrijker is hoe we er zo snel mogelijk uit komen. De sleutel ligt volgens Bakas in het verleden: "Van de irreële economie, artificieel, ver van gebruikers, ondoorzichtig en schimmig, beweegt de industrie zich naar zijn oorspronkelijke rol, als actief deelnemer aan de reële economie. Transparant, authentiek en eenvoudig. Het geheim van de future of finance is back to the roots."
Het eerste exemplaar van de The Future of Finance wordt vanmiddag om 15.00 uur aan de president van De Nederlandsche Bank, Nout Wellink, uitgereikt. Marketeer Roger Peverelli is de co-auteur.