Managers kunnen nog heel veel van paarden leren. Vaker naar je hart luisteren dan naar je hoofd, aldus paardenspecialist Gemma van Steekelenburg.
De tijdschriften en kranten staan er vol van. Diverse recente onderzoeken wijzen uit dat betrokkenheid van de medewerkers goed is voor het bedrijf. Maar slechts weinig medewerkers voelen zich betrokken én managers stimuleren betrokkenheid te weinig. De manager heeft veel bordjes in de lucht te houden. Er komt nogal wat bij kijken om een team productief en betrokken te houden. Het vraagt naar mijn idee om natuurlijk leiderschap om mensen mee te nemen in de juiste richting.
Natuurlijk leiderschap
Heb je wel eens gezien hoe een kudde paarden natuurlijk leiderschap beheerst? In een kudde mag een veulen alles zelf ontdekken, het probeert uit en kijkt wat er gebeurt. Zijn moeder, en de rest van de kudde, staan erbij en laten het gebeuren. Belangrijk hierbij is: het veulen krijgt de ruimte om uit te proberen terwijl de veiligheid van de kudde de kans biedt om te testen, te spelen en te ontdekken. Ook is er persoonlijke aandacht voor hem.
Alle zintuigen
Hoe doen paarden dat? Zij (zoals bijna alle dieren) hebben de mooie eigenschap dat ze al hun zintuigen intensief gebruiken. Ze luisteren goed naar wat er gebeurt (omdat hun gehoor zo groot is, kan dat vanaf een grote afstand). Zonder dat ze er veel moeite voor doen houden ze een oogje in het zeil (paarden kunnen vrijwel rondom zichzelf kijken). Verder ruiken en proeven ze de omgeving af en voelen ze wat er gebeurt (elke zenuw in hun huid is afzonderlijk in staat informatie te verwerken). De paarden nemen volledig waar en geven op geheel eigen wijze het voorbeeld van hoe het in de kudde werkt. Zo bieden zij veiligheid en steun aan het veulen om te ontwikkelen tot een paard wat prima op eigen benen kan staan.
Wat managers van paarden kunnen leren
Wat kunnen managers hier van leren? Managers hebben ook die mooie eigenschappen die paarden hebben; ook zij hebben zintuigen die hun extra ondersteunen. Alleen hebben managers (net als alle mensen) ons vooral bekwaamd in het optimaal benutten van onze prefrontale kwab, onze neo- cortex, onze ratio. Als wij een bespreking voeren met onze collega’s dan gebeurt dit vaak van hoofd tot hoofd. De rest van de zintuigen, die ook kunnen helpen, worden niet optimaal benut.
Meer afstemming met je lichaam
Begrijp me niet verkeerd, ik pleit er niet voor dat managers hun medewerkers gaan lopen ‘besnuffelen’ en ‘bevoelen’, maar af en toe wat meer afstemming met de rest van je lichaam als je in contact bent met een soortgenoot kan simpelweg helpen in op een andere manier leiding geven. Wist je bijvoorbeeld dat je hartcellen voor zo’n 60% uit neuronen bestaat? In feite bezit het hart evenveel neuronen als enkele cruciale subcorticale centra van de hersenen. Het hart heeft een eigen zenuwstelsel en kan gezien worden als een gespecialiseerd brein dat specifieke informatie verwerkt.
Ontwikkelingstijd
Wat nu te doen? Een paard geeft zijn veulen de tijd om te ontwikkelen en is met al haar zintuigen betrokken bij dit proces. Als een manager alleen al wat meer met zijn hart (of simpelweg meer lichaamsbewust) leiding geeft, kunnen er mooie dingen gebeuren. Dan kan hij hier en daar wellicht wat bordjes loslaten en zijn kudde (lees: team) meer op natuurlijke wijze aansturen. Wie weet wat dit bijdraagt aan de betrokkenheid van de medewerkers in zijn team? Welke latente talenten komen er dan naar boven? En wat betekent dit voor het behoud van het energieniveau van de manager zelf, als brein, hart en lichaam in balans zijn met elkaar?
Dit kun je als manager doen
- Wakker het kuddegedrag aan, laat voelen dat je er altijd voor je team bent
- Als een medewerker iets wil delen en je hebt niet direct tijd hiervoor, meld vriendelijk dat je nu even geen tijd hebt, maar straks even bij ze langskomt om hun verhaal te horen (en doe dat dan ook! Dit kan ook per mail of telefoon)
- In plaats van te denken over een mogelijke reactie, voel je in je lichaam wat zijn moment van aandacht vragen met je doet en reageer vanuit dat gevoel
- En bedenk: wat is de vraag (behoefte) achter de vraag?
- Laat blijken dat je hun effort op prijs stelt, ook al gaat het niet zoals jij het voor ogen had
- Stem je contact met je mensen af op hun communicatiestijl in plaats van het in je eigen communicatiestijl te zeggen
Gemma Steekelenburg
Auteur Gemma van Steekelenburg, partner bij o.a. alles anderz, heeft in het bedrijfsleven mooie en minder mooie dingen meegemaakt en weet daarom nu heel goed hoe zij managers en hun teams kan helpen hun in hun optimale (on)bewuste kracht te zetten. In haar (eigen) zoektocht kwam ze erachter dat er steeds meer mensen rondlopen die (om wat voor reden dan ook) hun kracht niet voluit benutten. Voor deze mensen wil zij een verschil maken. Zij combineert praktische methodieken met impact. Op prikkelende wijze verheldert ze alle gedachtenkronkels en ruimt zij je innerlijk op. Haar favoriete werkplek hiervoor is buiten tussen de paarden.
Foto boven: Flickr.com