Een achtbaan. Zo zullen veel mensen en bedrijven de afgelopen anderhalf jaar ervaren hebben. De economie ging maandenlang op slot, het onderwijs en de horeca gingen dicht, in de zorg maakte iedereen overuren. Een deel van de klap werd opgevangen door te digitaliseren. We gingen thuis werken en thuis studeren. Via Zoom en Teams hielden we contact.
De digitalisering was al langer gaande, maar werd door corona versneld. Wat staat ons nog te wachten? Welke gevolgen heeft corona op de langere termijn. Die vragen legde het Amerikaanse consultancybureau Cognizant, dat gespecialiseerd is in techvragen, voor aan experts uit het bedrijfsleven en de wetenschap. Dit zijn de vijf trends die ze uit de antwoorden van die leiders destilleerden in hun rapport The Timeline of Next.
1. Werk is geen plaats maar een actie
Vooral voor mensen die voorheen op een kantoor werkten is de wereld voorgoed veranderd. ‘Een kantoor is eigenlijk alleen nog maar goed voor drie dingen’, aldus Cognizant. ‘Het dient als showroom voor je klanten, als plaats voor research and development en het is een ‘party space’ waar werknemers hun collega’s ontmoeten. Bedrijven kunnen ervoor kiezen deze drie activiteiten in een gebouw te laten plaatsvinden, maar in veel gevallen zal het zo zijn dat organisaties ze over verschillende gebouwen verdelen. Ook is het niet per se logisch om in alle gevallen eigenaar van de panden te zijn. Een deel kun je ook tijdelijk huren.
2. Alles binnen een straal van een kwartier
Nu werk en thuis steeds meer in elkaar overvloeien hebben mensen behoefte aan een break tussendoor. Even een kop koffie pakken, een broodje eten, een uurtje naar de sportschool of een ontmoeting met een collega. Liefst allemaal dichtbij huis, op hooguit 15 minuten afstand. Sommige bedrijven zetten tijdens de pandemie hubs op waar werknemers elkaar veilig konden ontmoeten. Deze hubs zullen blijven, waarschijnlijk komen er alleen maar meer. Zeker als bedrijven hun (te) grote hoofdkantoor inruilen voor een kleiner gebouw.
In Nederland profiteren kleinere winkelcentra al van deze trend. Thuiswerkers doen er snel een boodschap als ze even een frisse neus gaan halen. Een keten als Blokker speelt hierop in door juist hier nieuwe filialen te openen.
3. De cloud als marktplaats
Nooit eerder lieten we zoveel eten thuisbezorgen. Nu de restaurants weer open zijn, zou je denken dat we dan minder vaak een beroep op alle geneugten van New York Pizza of Thuisbezorgd zouden doen. Nets is minder waar. We blijven, vanwege het gemak dat we hebben ervaren, op grote schaal eten bestellen. Zelfs losse boodschappen zijn steeds vaker via de cloud te koop. Een fles cola, een pak melk of een doos eieren? Binnen tien minuten wordt het bezorgd door flitsbezorgers als Gorillas en Flink. Deze trend breidt zich, zo verwachten de geïnterviewde experts, de komende jaren uit.
Tegelijkertijd voorspellen ze dat uit eten gaan meer en meer een belevenis wordt. Als tegenhanger voor al dat thuisbezorg-gemak. Je gaat niet langer zomaar een hapje eten. Het moet iets bijzonders worden met een voorstelling en muziek.
4. Digitale toegang via je hart
Leuk die digitalisering, maar we hebben de afgelopen maanden ook gezien hoe lastig dat soms is. Hoe kun je mensen identificeren met al die mondmaskers op? Jarenlang werd voorspeld dat gezichtsherkenning dé sleutel zou worden om deuren bij bedrijven te openen. Dankzij ‘face ID’ zouden sommige mensen wèl en andere niet op bepaalde afdelingen mogen komen. Experts voorspellen nu dat onze hartslag de nieuwe manier van identificatie wordt. Hartslag ID dus, de NASA heeft er al een patent op aangevraagd. Niet alleen kantoren, maar ook winkelcentra kunnen de hartslag van mensen in de toekomst met infrarood-systemen scannen. Het zou vaste klanten onbeperkt toegang tot bepaalde winkels kunnen geven, waar anderen eerst een extra screening moeten ondergaan.
5. De school wordt ook hybride
Niet alleen het werk wordt hybride, ook onze scholen. Kinderen èn volwassenen zullen vaker digitaal dingen leren, afgewisseld met ‘traditionele lessen’ in een klas. Het onderwijs zal op deze manier het beste uit twee werelden halen. Digitaal kan een school makkelijker inspelen op de individuele behoeften, zeggen de experts. Terwijl een kind achter de computer zelf meer zijn eigen tempo bepaalt. Dat laatste is ook aantrekkelijk voor studenten en volwassenen, vooral als die laatsten een studie met een baan combineren. En voor de baas is een digitale cursus ook interessant, want die is meestal stukken goedkoper.