Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit moet je weten over de Ahold-Delhaize fusie

De fusie is rond: Ahold en Delhaize gaan samen. Maar eigenlijk neemt Ahold de Belgen gewoon over. Dat en nog drie dingen die je moet weten.

Het zoemde al een paar weken rond, ze hadden al gezegd dat ze aan het praten waren en het was nog een kwestie van dagen. Woensdag kondigden Ahold en Delhaize dan eindelijk aan dat ze gaan fuseren. Maar eigenlijk kun je het geen fusie noemen. Ahold neemt Delhaize feitelijk gewoon over.

#1. Dick Boer is een echte retailveteraan

Ahold-topman Dick Boer wordt ceo van de nieuwe combinatie. Boer heeft een lange staat van dienst in het supermarktvak. Hij werd in 2002 de baas van Albert Heijn en maakte AH tot onbetwiste marktleider in Nederland met een marktaandeel van rond de 30 procent.

Ook tijdens het boekhoudschandaal van Ahold in 2003 kreeg Boer de ruimte om AH uit te bouwen. Omdat hij heel slim Albert Heijn in de beeldvorming gescheiden wist te houden van de problemen bij moederbedrijf Ahold liet het schandaal geen smet achter op Boers blazoen.

Zijn ervaring met Albert Heijn ging Boer vanaf 2006 inzetten voor Ahold in heel Europa en in 2007 kwam hij in de Raad van Bestuur van Ahold. Begin 2011 kreeg hij als logische volgende stap en kroon op het werk de hoogste post toebedeeld.

Dick Boer groeide letterlijk op tussen de winkelschappen. Zijn ouders hadden een Vivo-supermarkt in het Zeeuwse Axel.

#2. Besparingen door efficiency

De twee supermarktbedrijven denken samen 500 miljoen euro per jaar te kunnen besparen. Dat gebeurt niet meteen. Pas in het derde jaar na  Beide bedrijven vullen elkaar goed aan. Zeker op de van oudsher thuismarkten: in Nederland is Albert Heijn dominant en in België heeft Delhaize een stevige positie.

In de Verenigde Staten zitten beide met hun Amerikaanse winkelketens in de staten aan de oostkust, maar Ahold wat noordelijker dan Delhaize. Dus ook daar vullen ze elkaar goed aan. Ze kunnen nu hun krachten steviger bundelen om samen als vijfde speler op de Amerikaanse markt de concurrentie te lijf te gaan. Nergens ter wereld is er sprake van overlap.

Uitgedrukt in marktkapitalisatie is de combinatie de nummer 1 in zijn sector in Europa en de nummer 3 in de VS, achter Wal-Mart en Kroger, zo benadrukte president-commissaris Mats Jansson het belang van de krachtenbundeling.

Lees de redenen waarom een samengaan van Ahold en Delhaize zin heeft:

#3. Mullers tijd komt nog wel

Frans Muller, pas anderhalf jaar topman van Delhaize, wordt nu tweede man en hij gaat de fusie achter de schermen in goede banen leiden als chief integration officer. Die klus is eindig, als hij het goed doet. Het lijkt erop dat Muller erop aast om – als zijn integratieklus voltooid is – de post van Boer over te nemen. Over twee jaar zal de integratie een flink eind gevorderd zijn en zit Boer 10 jaar in de Raad van bestuur van Ahold. Dat zou een moment kunnen zijn voor een wisseling van de wacht.

Lees hier het profiel dat MT eerder maakte van Frans Muller:

#4. Het is gewoon een overname door Ahold

In feite neemt Ahold zijn Belgische collega over. Ahold krijgt een belang van 61 procent in de combinatie en Delhaize 39 procent. Eén aandeel Ahold is gelijk aan 4,75 aandelen Delhaize, dus dat kunnen we nauwelijks 'gelijken' noemen. De cijfers tonen aan dat Ahold de overhand heeft bij deze deal.

Ahold is duidelijk groter dan Delhaize. De omzet van de Zaanse grootgutter was vorig jaar 32,8 miljard euro, en die van de Belgen was 21,4 miljard euro. De omzetten over 2014 van beide bedrijven opgeteld bedraagt 54,1 miljard euro en samen boekten ze een nettowinst van 1 miljard euro.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bij de Belgen leeft vooral de vraag wie het initiatief nam en waarom de gesprekken deze keer wel slaagden, terwijl ze in 2006 nog mislukten. De doorbraak kwam met het terugtrekken van de families die grootaandeelhouder zijn in Delhaize. Zij verkleinden hun belang en hun adjudant Pierre-Olivier Beckers maakte plaats voor de onafhankelijke Nederlander Muller.

Bovendien liggen Boer en Muller elkaar goed. Ze kennen elkaar van 15 jaar geleden bij Makro. Echt lang samen gewerkt hebben ze nog niet, maar ze hebben er wel zin in: het wordt 'good fun', zei Muller. Met de chemie tussen beide zit het dus wel goed, zo bleek tijdens de persconferentie woensdag.

Lees meer over Delhaize en Ahold: