Kennis maken is leren
Ik neem het stokje van Johan Boudewijns over. Hij sloot af met ’leren vanuit verwondering is een mooie start’. Maar hoe organiseer je dat?
Wij vinden het eigenlijk maar niets. Al die arme sloebers in India, die de vuilnisbelt afstruinen om alles wat waarde heeft op te pakken en te verkopen. Wat een armoede. Maar hebben we daar wel iets van te vinden? Want achter dit vieze werk zit ook een informele economie, inkomen en zelfredzaamheid. En wat dacht u van eigenwaarde, verantwoordelijkheid, het opbouwen van zelfvertrouwen en de zoektocht naar geluk.
Geluk
Elk individu heeft recht op zijn eigen zoektocht naar geluk. Want bovenstaande geldt ook voor vergelijkbare situaties in het Westen. Zo vinden we in Nederland bijvoorbeeld dat alle jongeren een schoolloopbaan afgesloten moeten hebben voordat ze aan het werk mogen. Maar dat is niet aan alle jongeren goed uit te leggen. Sommige jongeren presteren gewoon beter in een professionele dan in een schoolse omgeving. En leren er dus meer. Maar hoe kom je erachter wat voor welke jongere de beste weg is?
Echt kennis maken
Sinds kort ontwikkelen wij trainingen waarin mensen kennis maken met andere mensen. Iets concreter: beleidsmakers, zoals politici en bestuurders gaan, voordat ze beleid gaan ontwikkelen, eerst kennis maken met de doelgroep. En dan niet via rapporten en onderzoeken, maar echt persoonlijk kennis maken. Zodat er echt, van een ander, geleerd kan worden. Leren lukt pas als je geraakt wordt en de realiteit raakt nu eenmaal beter dan een rapport.
Deze kennismakingstrainingen zijn strak gestructureerd. Want kennis maken is best lastig en niet vrijblijvend. Kennis maken helpt ervoor te zorgen dat er meer betrokkenheid ontstaat, dat geld beter besteed wordt en dat er meer succes geboekt wordt.
Warm
We lieten bestuurders kennis maken met een bijstandsmoeder. Pas toen begrepen ze dat ze het extra geld dat ze kreeg om de schuld bij Nuon te betalen, gebruikt had om nieuwe winterjassen te kopen voor de kinderen. Want dan kunnen de kinderen het binnen én buiten warm hebben. Die moeder weet echt wel dat het gas dan afgesloten wordt en ze weet ook dat het niet mag wat ze doet. Toch kiest ze voor nieuwe jassen. Wat zou u doen?
Wij leerden dat van haar toen we samen kennis maakten. Want na het maken van kennis blijken, tot onze verwondering, ook die “garbage pickers” nog niet zo slecht af te zijn. En dan blijkt ook dat een Westerse vuilverwerkingsfabriek helemaal geen oplossing voor hun “probleem” is.
Over Dick Middelhoek
Dick Middelhoek (1963) studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na dertien jaar marketing en verkoopfuncties bij bedrijven als Smiths Food Group, Sara Lee/DE en Randstad Uitzendbureau, besloot hij het onderwijs in te gaan.
Na het behalen van zijn lesbevoegdheid begon hij in 2002 als docent in het vmbo in de Amsterdamse Bijlmer. Vervolgens startte hij Bureau Overleren, een ontwikkelings- en trainingsbureau dat zich focust op ondernemend leren, talentontwikkeling bij jongeren en ondernemerschap in het onderwijs. Middelhoeks visie is gebaseerd op het model van vrijheid, vertrouwen, verantwoordelijkheid en voorbeelden. Deze visie komt tot uiting in innovatieve concepten als (V)MBO Business School (2003), Ondernemende Leeromgeving (2005) en Rolmodel in de klas (2006).
Middelhoek woont in Arnhem vrouw Berenice en dochters Sanne en Femke. Zijn motto is: 'Leren is ondernemen en ondernemen is leren. En kennismaken is ook leren'.