Sommige mensen lijkt het altijd voor de wind te gaan. Krijgen voorrang, hebben veel klanten en hun bedrijf verdient goud geld. Met deze drie tips lukt u dat ook.
1. Het gouden woord
Stel u voor: u staat in de rij. U wilt eigenlijk vóór … maar dat is niet netjes. Hoe krijgt u het toch voor elkaar? Heel simpel! U hoeft slechts één woord te gebruiken: 'omdat'. Psycholoog Ellen Langer plaatste proefpersonen in een rij bij een kopieerapparaat en liet hen vragen: 'Sorry, mag ik even voor omdat ik haast heb?'. 94% Van de wachtenden liet de persoon voorgaan. Om de bizarre werking van dit sleutelwoord aan te tonen, werd de vraag veranderd naar: 'Sorry, mag ik even voor omdat ik moet kopiëren?'. En zelfs toen liet 93% de persoon voorgaan! Het maakt dus niet uit wat er na het woord 'omdat' komt. Als u dat ene woord maar gebruikt …
2. Gevulde stempelkaart
U kent hem wel: de stempelkaart van het tankstation waarbij u spaart voor een gratis wasbeurt. Stel: er zijn twee stempelkaarten. Bij kaart A moet u 8 stempels sparen voor een volle kaart. Bij kaart B moet u 10 stempels sparen, maar zijn er al twee stempels 'voorgedrukt'. Wetenschappelijk onderzoek toont aan: hoewel het aantal 'te sparen stempels' gelijk is, wordt kaart B 2,9 zo vaak gebruikt als kaart A. Als u een loyaliteitsprogramma heeft: geef spaarders dus een vliegende start.
3. Uitspreekbare bedrijfsnaam
Een 'vloeiend klinkende' bedrijfsnaam is veel geld waard. Twee wetenschappers in de VS onderzochten de correlatie tussen de 'uitspreekbaarheid' van een bedrijfsnaam en de ontwikkeling van de beurswaarde na een beursintroductie. Ze onderzochten alle 89 bedrijven die tussen 1990 en 2004 naar de beurs gingen. En wat blijkt? Soepel uitspreekbare bedrijfsnamen waren na een jaar gemiddeld 33% méér waard! Ook 'uitspreekbare afkortingen' (bijv. KAR) blijken veel meer vertrouwen te geven dan niet-uitspreekbare afkortingen (bijv. KNR).
Lees ook het artikel beïnvloeden voor dummies
Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.