Dinsdag weten we hoeveel miljoenen 3FM Serious Request heeft opgebracht voor het Rode Kruis. Dankzij alle giften. En: dankzij de cloud.
Niet alleen de dj's Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering hebben er straks zes hele lange dagen opzitten in het Glazen Huis, waarin zij radio maken om geld en aandacht te vragen voor de 800.000 kinderen die jaarlijks sterven aan de gevolgen van diarree. De inmiddels traditionele inzamelactie 3FM Serious Request houdt nog veel meer mensen op de been: de mensen die bij 3FM en het Rode Kruis verantwoordelijk zijn voor het succes van de massale geef-actie en de partijen die de techniek verzorgen. Er komt namelijk nogal wat bij kijken om de tegen de twee miljoen bezoekers van de website en de mensen die inbellen om hun gebaar te maken te bedienen. En vergeet niet: in zes dagen moet de magie allemaal gebeuren.
Ploegendiensten
Michiel Lankamp draait met zijn team dan ook zes dagen lang ploegendiensten bij Winvision, het bedrijf dat net als voorgaande edities verantwoordelijk is voor het platform waarmee luisteraars zo massaal platen aanvragen en hun giften doen. Opdrachtgever is het Rode Kruis, de vaste partner van 3FM sinds de actie in 2004 begon. 'We beginnen in september met alle technische voorbereidingen: kijken wat voor nieuwe ideeën en wensen er zijn en wat er technisch aan nieuwe dingen mogelijk zijn. En zelfs tijdens de zes dagen zijn we continu aan het kijken waar we zaken nog kunnen finetunen. Maar het belangrijkste is: de boel mag niet platgaan, dan weten de dj's niet welke plaat ze moeten draaien.'
Geknipt voor de cloud
Toen Winvision 2 jaar geleden werd ingeschakeld voor het evenement door zijn opdrachtgever Rode Kruis, werd al vrij snel duidelijk dat Serious Request een perfecte showcase zou kunnen worden voor cloud computing: een website die zo'n enorme piek in bezoek trekt, in zo'n korte tijd, om de rest van het jaar een slapend bestaan te leiden: geknipt voor de cloud. Jeroen Beelen, manager online marketing bij het Rode Kruis: 'Wij zien de aandacht elk jaar weer toenemen, mede door het gemak van online betalen, terwijl die groei op zichzelf niet te voorspellen valt. Daarbij gaat het om een site die hooguit 2 weken per jaar in de lucht is. Die twee dingen gaven voor ons de doorslag: laten we het in de cloud proberen.'
25.000 platen per uur
Lankamp: 'Het verkeer op de site verdubbelt elke dag, en in de laatste 2, 3 uur is de beer echt los. Het aantal plaataanvragen begint de eerste paar dagen met misschien 500 per uur, dan loopt dat op tot 25.000 en meer. Wij gebruiken Azure, de cloud van Microsoft, waarmee je servers heel makkelijk aan en uit kunt zetten. Je rekent dan af per uur, en per hoeveelheid verkeer die wordt verwerkt door de cloud.'
Dat klinkt een stuk efficiënter dan een groot deel van het jaar servers vrijhouden voor de Kerstactie. 'Klopt. Uiteindelijk bleek de pizzarekening voor onze ploeg hoger dan de kosten voor hosting, die waren iets van 800 euro.'
DDoS-aanvallen
Die kosten zijn niet eens de belangrijkste reden om de cloud op te zoeken voor Serious Request. 'Het aanvragen en doneren via de website, mobiel, Facebook en de combinatie met alle betaalsystemen stellen nogal wat technische eisen aan het project. Je wilt daarbij voor alles een flexibel, stabiel en ook veilig systeem: dit is een publieksactie, dan moet je rekening houden met zaken als DDoS-aanvallen; hackers die de site proberen plat te leggen. Met een cloudsysteem dat binnen enkele seconden extra servers kan inzetten, voelen we ons een stuk zekerder.'
Makkelijk doneren
Onder flexibiliteit verstaat Lankamp niet alleen dat meebewegen van de cloudservers met de pieken en dalen in het bezoek: de relatief nieuwe manier om IT in te zetten heeft ook als kenmerk, dat het bijwerken van software heel soepel gaat, zonder dat daarvoor het systeem 'er even uitligt'. 'We zijn continu aan het optimaliseren, aan het kijken hoe we kunnen zorgen dat mensen zo makkelijk mogelijk kunnen doneren. Dat is soms een kwestie van een knop op een andere plek schuiven. Als we een verbetering willen doorvoeren, is dat volledig geautomatiseerd, het is letterlijk een druk op de knop en alle nieuwe bezoekers krijgen de nieuwste versie van de website, terwijl voor de bezoekers van dat moment niets wijzigt.'
Opschalen automatisch
Vorig jaar stond Lankamp achter het fornuis het kerstdiner voor te bereiden, toen een seintje kwam dat de site tegen zijn maximale capaciteit aanliep. 'Toen moest ik even het gas laag zetten, inloggen en wat servers bijschakelen. Mijn laptop stond naast me natuurlijk, met de livestream van Serious Request.' Dit jaar is dat opschalen voor het eerst geautomatiseerd: zodra het cloudsysteem ziet aankomen dat er extra computerkracht nodig is, wordt die ingezet. 'En ook weer afgezet zodra dat kan. Als dat sneller gebeurt dan toen we het nog handmatig deden, zou dat in de kosten moeten schelen.'
Privacy
Vaste vraag rond elke cloudcasus: was privacy, en dit jaar misschien vooral de publieke perceptie van de veiigheid van persoonlijke gegevens op internet nog een belangrijk punt van overweging? Beelen: 'Daar hebben we het zeker over gehad, bij de afweging van alle voor- en nadelen. Twee jaar geleden was dat een groter issue dan nu. Het is contractueel allemaal goed geregeld, en we hebben Microsoft nog eens goed laten uitleggen hoe veilig hun omgeving is. Daarnaast hebben we ook naar de disclaimer op de website gekeken: de data wordt alleen gebruikt door 3FM en het Rode Kruis, en alleen voor het doel en de duur van deze actie.'
Rode Kruis in de cloud
Wat Beelen betreft heeft de cloud zich volop bewezen rond Serious Request. Een tweede site, Ikbenveilig.nl, is afgelopen zomer ook al live gegaan op dezelfde basis. Bij een ramp of andere calamiteit kunnen mensen hun familie en vrienden laten weten dat ze veilig zijn. Andersom kunnen mensen ook vermiste personen oproepen zich te melden. 'De site is gericht op binnenlandse gebeurtenissen en we hebben hem gelukkig nog niet nodig gehad', zegt Jeroen Beelen van het Rode Kruis. 'En dat mag ook zo blijven: de kosten zijn erg beperkt, en alleen op momenten van piekbelasten rekenen we daarvoor af via het pay as you go-model dat bij de cloud hoort.'
Continuïteit
Gaat het Rode Kruis nog verdere stappen richting cloud computing ondernemen? 'Het is bij ons net als bij alle andere organisaties: we kijken ernaar, maar het is wel een flinke stap om met al je systemen over te gaan wat betreft de veiligheid en beschikbaarheid van bijvoorbeeld financiële informatie. Kwaliteit en continuïteit zijn voor een organisatie als de onze natuurlijk belangrijker dan inspringen op de laatste stand der techniek.'