> De Psychologie van het gunnen > DenkProducties > Driebergen > 795 euro > Eindoordeel: 6,5
Om onze eigen doelen te realiseren hebben we de ander nodig. Of we nou iets gedaan willen krijgen van een lastige medewerker, een interessante klant of een draak van een leverancier. Maar hoe krijgen we de gunst van iemand met wie we (nog) geen klik hebben? Welke processen spelen daarbij een rol? Daarover gaat deze workshop. Direct na binnenkomst maakt trainer Remco Claassen duidelijk dat we geen tips en trucs hoeven te verwachten. De theorie staat vandaag voorop. En wel in de vorm van het model dat hij zelf ontwikkeld heeft, met behulp van bestaande theorieën zoals het idee van ‘emotional bank accounts’ en het belang van pro-activiteit uit de ‘7 habits’ van managementgoeroe Stephen Covey.Claassen is gek van zijn vak. Hij leest alles wat los en vast zit en ontwikkelde daardoor een brede kennis. Daardoor zou hij over elk deelonderwerp nog uren kunnen uitweiden. Hij is bovendien een geboren verteller, heeft humor en is niet te lief voor zijn cursisten. De cursisten leren vijf lessen. Een daarvan is dat gunnen een indirect proces is. “Iets kapotmaken kan rechtstreeks, maar iets veranderen gaat altijd via een omweg,” stelt de trainer. “Je zult moeten investeren in een relatie.” Het idee van de emotional bank accounts geeft inzicht in de ‘plussen en minnen’ die mensen onbewust van elkaar bijhouden. “Ik ben hier de lollyman,” zegt hij. “Ik deel altijd lolly’s uit. Dat vinden mensen leuk, dat levert al een klein plusje op. Daardoor val ik op en krijg ik dingen makkelijker voor elkaar.” De belangrijkste les, en tevens de moeilijkste, is het opzij zetten van het eigen ego. Claassen: “Als jij iemand een klootzak vindt, is de kans groot dat hij jou ook een klootzak vindt. Dat heet een sociale spiegel. De ander zal uit zichzelf niet gauw veranderen. Maar als jij je kwetsbaar durft op te stellen, is de kans groot dat de ander meebeweegt.” Het theoretische model bevat open deuren. Dat kan bijna niet anders. Maar de trainer slaagt erin een boeiend, goed samenhangend verhaal te brengen. Het praktische element blijft echter wel onderbelicht in deze workshop. Het blijft onduidelijk hoe het geleerde direct in de praktijk kan worden gebracht. Het programma bevat weliswaar oefeningen, maar hoe zinvol zijn die als ze amper worden nabesproken? Door de grote groep – 25 deelnemers – ontbreekt de ruimte om aandacht te besteden aan individuele cases. In dat licht is 795 euro een hoop geld. (KS) Meer info: www.denkproducties.nl
Het oordeel van de cursisten
Henk van Esch (43) Directeur Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf, Barneveld “Het was een interessante workshop. Ik heb meer inzicht gekregen in de psychologie van het menselijk gedrag. Daar kun je rekening mee houden. Het is niet iets waar je direct mee aan de slag kunt, ik zie het meer als bagage voor de lange termijn.”
Marianne Joosten (53) Coördinator Prijzen Nationale Postcode Loterij, Amsterdam “Het was een eye opener om te horen hoe weinig je zelf kunt beïnvloeden. Ik heb vooral geleerd om meer tijd te nemen en beter te luisteren naar anderen. Je realiseert je weer hoe belangrijk het is om in relaties te investeren.”
Rudy van Leusden (47) Algemeen directeur ABN Amro Arbo Services, Amsterdam “Ik was de hele dag geboeid. Dat kwam vooral door de enthousiaste trainer, niet zozeer door de inhoud. Het is veel ‘psychologie’, maar weinig ‘gunnen’. Ik had het graag praktischer gezien, willen leren hoe ik iets kan bereiken, hoe ik een deal kan afronden.”
Leo Oosterveen (33) Branchemanager bij de federatie van technologiebranches, Amersfoort “Intuïtief weet je het al, maar het is toch nuttig om de theorie nog eens te horen. Wat me het meest is bijgebleven is dat je je ego soms opzij moet zetten en dat goed luisteren belangrijk is.”