Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De (on)zin van SEO

Welk bedrijf is zich nog niet bewust van zoekmachine optimalisatie? Toch houdt een vindbare website niet op bij SEO.

Zoekmachine optimalisatie gaat namelijk niet over vindbaar zijn in Google op de bedrijfsnaam en het toepassen van de standaardtrucjes: een duidelijke titletag, juiste gebruik van koppen (<h1>), het duidelijk benoemen van plaatjes, etc. Het gaat over het vindbaar zijn op de termen waarop bezoekers zoeken. De gebruiker staat voorop. Dat wordt nog al eens onderschat. Acht op de tien potentiële klanten starten hun zoektocht bij een zoekmachine. In Nederland is dat met name via Google, met een marktaandeel van tussen de 95 en 98 procent.

Zoekmachinemarketing

Volgens zoekmachinegoeroe Bas van den Beld moet u het niet meer over zoekmachine optimalisatie hebben, maar over zoekmachinemarketing. Het gaat niet alleen om het volgen van de regeltjes van Google, maar over het overal op het web aanwezig zijn. “Leuk als je de eerste twee zoekresultaten in Google bezet, maar zou het niet veel beter zijn als je in de eerste tien genoemd wordt?” Van den Beld vindt dat ondernemers slinkse trucjes niet moeten mijden. Hij geeft het voorbeeld van een wasmachinemaker die doorkreeg dat zijn grootste concurrent investeerde in een Super Bowl advertentie (à enkele honderdduizenden dollars) en zelf een paar duizend dollar stak in slim gebruik van Google ads. De wasmachinemaker verkocht zijn volledige voorraad in twee weken tijd. Consumenten vergeten merknamen en zoeken campagnes op Google, maak daar gebruik van.

Zoekmachines veranderen snel. Steeds belangrijker wordt user intent. Het gaat hierbij over het tonen van detailinformatie op een zoekvraag – Microsofts’ zoekmachine Bing loopt hiermee voorop. De zoekmachine schat in naar waar je naar op zoek bent. Wie bijvoorbeeld zoekt op UPS krijgt niet alleen een link naar de homepage, maar ook een aantal dieplinks naar andere onderdelen van de website (bijvoorbeeld contact, orders, tracking, etc). De homepage wordt steeds onbelangrijker, iedere pagina op de website is een potentiële landingspagina.

Youtube de nieuwe Google?

Volgens Van den Beld staren bedrijven zich blind op nette code binnen de website, goed voor zoekmachine optimalisatie, maar vindbaar zijn houdt daar niet bij op. Onderschat bijvoorbeeld het belang van Twittersearch of Youtube niet – die laatste is inmiddels de tweede zoekmachine mondiaal. Van den Beld laat in zes muisklikken het belang van afbeeldingen, lokale zoekvragen (google maps), video (Youtube, maar ook Vimeo en Dailymotion, ), nieuws, google shopping (nog niet in Nederland), suggesties (Google vult zoekvraag aan), realtime search (vooral voor social networks) en personalized search zien. Wie al deze zoekonderdelen goed op orde heeft, groeit al snel voorbij dat ene topzoekresultaat op bedrijfsnaam.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Blogs

Hoewel het goed is om zichtbaar te zijn binnen sociale netwerken vindt Van den Beld dat u dat alleen moet doen als het bij u past. “Ga niet Twitteren als je dat niet leuk vindt. Denk verder aan het optimaliseren van je Facebook Business Pagina, je LinkedIn-profiel, je Flickr-pagina. Het brengt bezoekers niet direct op je website, maar wel via via.” En vergeet mobiel internet niet. De Nederlandse startup Layar zet op dit moment de norm. Van den Beld onderstreept ten slotte het belang van blogs. “Ze worden nog altijd zeer goed gevonden in Google.” Volgens de zoekmachine-expert moet je bloggers paaien met scoops, demomodellen, e.d. Wie bloggers primeurs gunt, komt hoog in de zoekresultaten. Wellicht niet met je eigen bedrijf, maar wel door afgeleide zoekresultaten… de community praat over je onderneming en dat is minstens zo waardevol (mits positief).

Bas van den Beld was woensdag spreker op het B2B Marketing Forum.