Met de Lumia 800 is Nokia weer terug aan het smartphonefront. MT.nl zet drie uitdagingen voor het Finse bedrijf op een rijtje.
Anderhalf jaar nadat de vraag werd gesteld waar het mis ging met Nokia, is het Finse bedrijf terug aan het smartphone-front met de Lumia 800. Het toestel is het eerste resultaat van de samenwerking met Microsoft, en na de telefoon ruim een week gebruikt te hebben mag geconcludeerd worden dat het een geslaagd eerste resultaat is.
Allereerst ziet het toestel er fantastisch uit. Design was altijd al een belangrijk aandachtspunt voor Nokia en dat is ook nu weer goed te zien. De telefoon heeft een strak en zakelijk ontwerp gekregen, en ligt lekker zwaar in de hand. Weer eens wat anders dan die toch wel erg goedkoop ogende Galaxy-serie van Samsung. Het omhulsel is gemaakt uit één stuk polycarbonaat, de ingangen voor de oplader en de sim-kaart zitten netjes verborgen achter een druk- en schuifsysteem op de bovenrand. Deze constructie lijkt gevoelig voor breuk, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat de batterij fijn onzichtbaar is (en onvervangbaar).
Inhaalslag
Misschien nog wel beter nieuws is dat het toestel ook behoorlijk prettig werkt. Het doet qua snelheid niet onder voor de concurrentie, dankzij de 1.4 GHz processor, en na een tijdje spelen vind je vanzelf je weg binnen het Windows Phone Mango besturingssysteem. Het systeem noemt programma’s geen apps maar tegels, en binnen programma’s kan je dankzij tabbladen vlot overal doorheen bladeren. Even wennen, maar ook verfrissend; de makers proberen zich duidelijk af te zetten tegen de andere mobiele besturingssystemen.
Eigenlijk doet de Nokia Lumia 800 verder precies wat je tegenwoordig mag verwachten van een goede smartphone, al ligt de nadruk vooral op social media, muziek en communicatie, en minder op de zakelijke aspecten. Voor een bedrijf dat tot een jaar geleden zwaar achter de feiten aanliep, is het toestel in ieder geval een prestatie van formaat.
Is het voldoende voor Nokia om het verloren marktaandeel te herwinnen? Is één telefoon genoeg om het innovatieve imago terug te krijgen? Op basis van deze eerste nieuwe smartphone lijkt het Finse bedrijf in ieder geval op de goede weg terug, toch zijn er – natuurlijk – nog wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de Lumia 800. Laten we het uitdagingen noemen voor Nokia.
We lichten er drie kort toe:
Uitdaging 1: apps, apps en nog eens apps
Eén woord: Wordfeud. Het spel is waarschijnlijk de grootste rage op mobiele telefoons van de afgelopen maanden, maar op de Windows Phone is het niet te spelen. Nog niet, tenminste. Het lijkt flauw om één specifieke app uit te lichten, maar ook Nokia zelf weet wel dat de beschikbaarheid van specifieke applicaties voor consumenten een argument kan zijn om een telefoon wel, of juist niet aan te schaffen. Niet voor niets benadrukte het bedrijf recentelijk de beschikbaarheid van dat ándere populaire spel, Angry Birds, op de nieuwe modellen voor opkomende markten.
Over het algemeen is de app-winkel voor Windows Phone op dit moment nog niet uitgebreid genoeg, en vooral Android-gebruikers (die gewend zijn aan veel gratis apps) zullen schrikken van sommige prijzen. Buienradar is bijvoorbeeld wel present en gratis, maar voor Angry Birds moet je 2,99 euro neertellen, terwijl een populair programma’s als Appie van Albert Heijn (nog) niet verkrijgbaar is.
Volgens onderzoeksbureau Distimo groeit de app-winkel van Windows Phone trouwens snel, met 1300 betaalde en 1650 gratis applicaties per maand. Uit het rapport van het bedrijf blijkt verder dat de winkel op dit moment zo’n 35.000 applicaties bevat, dat de top 300 applicaties 39 keer zo weinig verkeer krijgen als de top 300 apps in Apple’s appstore en dat games het populairst zijn.
Uitdaging 2: het wow-effect
Het wow-effect in de toestellen van Nokia moet terugkomen, zo vertelde toenmalig Nokia-directeur Jukka Tiitu in 2010 aan Management Team. De vraag is alleen of een smartphone tegenwoordig nog zo’n effect op kan roepen: het publiek weet bijna niet beter of de nieuwe modellen hebben een touchscreen, zijn supersnel en kunnen ingezet worden als duizend-dingen-doekje. Tja, een superdunne smartphone maken dan maar, zoals Fujitsu doet? Het zijn geen wereldschokkende vernieuwingen.
Van een nieuw formaat hardware moeten de Finnen het dus niet hebben. Via het pact met Microsoft gooiden ze de handdoek in de ring wat het besturingssysteem voor smartphones betreft. Dat onderscheidend vermogen moeten ze dus ook missen. Voor het laatste broodnodige beetje onderscheid voegt Nokia daarom zelf ontwikkelde, aanvullende software en diensten toe. Zoals Drive, gratis navigatie, dat een degelijke toevoeging is (en waarvoor Nokia in 2007 Navteq voor miljarden kocht), en Nokia Music, dat voor iedereen die kennis heeft gemaakt met Spotify (beschikbaar als app) totaal overbodig is. Om echt boven de massa uit te stijgen, moet Nokia op zoek naar de volgende innovatie. Dat lijkt het bedrijf zelf ook te weten, getuige het conceptfilmpje van een volledig aanraakgevoelige smartphone, dat het recentelijk online publiceerde (zie hieronder).
Uitdaging 3: dé Windows Phone worden
Maar wacht eens even. Applicaties, functionaliteiten: zijn dat eigenlijk wel zaken die op het bord van Nokia gegooid moeten worden? Is dat niet de taak van Microsoft? Nou, niet alleen, want beide bedrijven werken nauw samen bij de verdere ontwikkeling en toekomstige nieuwe modellen. “We werken druk samen aan volgende releases”, zo vertelde Sebastiaan van Silfhout, de Nederlandse directeur van Nokia, recentelijk aan SYNC. Die nauwe samenwerking maakt het ook lastig om beide partijen uit elkaar te houden: koop je met dit toestel eigenlijk een nieuwe Nokia, of koop je de nieuwe Windows Phone? Het is lastig te bepalen of de kwaliteit van de Lumia 800 te danken is aan Microsoft, aan Nokia of aan beide partijen.
Daarnaast loopt Nokia het gevaar één van de velen te worden, aangezien ook andere partijen, HTC bijvoorbeeld, telefoons maken op basis van Microsofts besturingssysteem. “Dit zijn de eerste smartphones die werkelijk de kracht van het Windows platform kunnen versterken,” zo vertelde Nokia-ceo Stephen Elop bij de presentatie van de Lumia 800. Dat zegt hij leuk, maar niet voor niets pakt Nokia op dit moment groots uit qua marketing: het publiek moet dat ook duidelijk gemaakt worden. Gelukkig draagt Microsoft flink bij in de kosten van de campagne.
Enkele analisten zijn er ondertussen weer als de kippen bij om te melden dat de verkopen van de Lumia 800 tegenvallen, maar het zal niet de eerste keer zijn dat analisten het mis hadden. En het zal ook niet de eerste keer zijn dat journalisten ergens naast zaten, zo keek het tijdschrift Wired pasgeleden terug op de adviezen die het ooit had voor Apple. Oeps. De toekomst zal dus uitwijzen of deze smartphone het begin is van de wederopstanding van de Finse reus. Aan de kwaliteit van de Lumia 800 zal het in ieder geval niet liggen.
> Analyse: Nederig Nokia wil weer hip zijn
Lees ook:
- Eindelijk: de Windows Nokia
- Verse Nokia-ceo luidt de noodklok
- Nokia probeert het tij te keren
- Nokia is de weg kwijt