De Kinect lijkt een spectaculaire aanvulling op Microsofts spelcomputer Xbox 360. Maar gebarenherkenning zorgt voor een revolutie, ook met zakelijke toepassingen.
Microsoft is in één klap weer cool. Dankzij de Kinect. Sluit de balk aan op een Xbox 360 spelcomputer en het apparaat herkent zijn gebruiker, diens gebaren en spraak. Tafel aan de kant en dansen, boksen en tennissen maar! In de eind vorig jaar geïntroduceerde noviteit zijn jarenlange research en knappe high-tech (van het Israëlische bedrijf PrimeSense) samengebald. Een infraroodcamera speurt de omgeving af naar beweging, daarbij geholpen door de infraroodstraling die de Kinect verspreidt. Een microfoon en uitgekiende beeld- en spraakherkenningssoftware doen het verdere werk, en vertalen elke beweging en elk geluid in data.
Kinect als interface
De Kinect is een doorslaand succes als aanvulling op de Xbox 360. Maar intussen wordt door bedrijven en wetenschap druk gezocht naar ‘serieuzere’ toepassing van de technologie. Want hoe frivool de Kinect ook lijkt: in feite is het het eerste apparaat dat de knoppenbrij tussen mens en machine uit de weg kan ruimen zonder dat het science fiction is.
Lees het complete verhaal op Technbusiness, het technologieplatform van MT.