Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De beste businessboeken voor de zomer

Je gaat op vakantie en neemt uiteraard een flinke lading boeken mee. Op zoek naar tips? Check de kofferselectie van MT.

1. Stephen Covey – De 7 eigenschappen

GETIPT
De 7 eigenschappen van effectief leiderschap
Stephen Covey (Business Contact, 332 blz.)

Waarom koffermateriaal?
Om eindelijk weer eens te herlezen, of om eindelijk eens te ontdekken. Stephen Covey, de goeroe der goeroes, overleed eerder deze maand aan de gevolgen van een fietsongeluk en wat gebeurt er als grote sterren overlijden? Inderdaad, die komen opeens weer vol in de spotlights te staan. Er zijn al miljoenen en miljoenen exemplaren van ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ verkocht, toch staat ie alweer in de top 10 van best verkochte managementboeken van dit moment. En terecht.

Wat anderen zeggen
“Voordat Covey met de De 7 Eigenschappen van Effectief Leiderschap kwam ging het altijd over processen en techniek. Hij had het over persoonlijke ontwikkeling, hoe je je eigen leven moet leiden en wat belangrijk is en niet”, zo vertelde Annemie Michels van uitgever Business Contact aan MT.

Geen boeklezer?
Doe dan de korte versie. Check dan onze samenvatting van de 7 habits.

2. Robert Levine – Free Ride

GETIPT
Free Ride
Robert Levine (Engelstalig, 288 pagina's)

Waarom koffermateriaal?
Om de andere kant van het piraterijverhaal eens te lezen, na al die juichverhalen over hoe bedrijven uit Silicon Valley de wereld verbeteren. Robert Levine, die in het verleden voor het tijdschrift Billboard werkte, fileert in het zeer gedetailleerde ‘Free Ride’ al die piraten, tech-helden en internetgoeroes. Eigenlijk zegt de ondertitel van het boek al genoeg: ‘How Digital Parasites Are Destroying the Culture Business, and How the Culture Business Can Fight Back’.

Wat anderen zeggen
“Free Ride is a timely and impressive book—part guilt trip, part wake-up call”, aldus BusinessWeek.

Geen boeklezer?
Ga het dan live zien. Op 15 september is Robert Levine één van de sprekers tijdens de DIY Conference van het festival Incubate in Tilburg.

3. Jonah Lehrer – Imagine: Hoe creativiteit werkt

GETIPT
Imagine: hoe creativiteit werkt
Jonah Lehrer (Atlas, 288 blz.)

Waarom koffermateriaal?
Omdat je het niet ‘opeens weet’, hoewel sommige reclames je dat wel willen doen geloven. Ideeën, van wie dan ook, kennen een voortraject, en Jonah Lehrer legt in ‘Imagine: Hoe creativiteit werkt’ uit hoe dat traject eruit ziet en hoe je er beter in kan worden. De invalshoek is wetenschappelijk, de drempel is desondanks laag. Niet voor niets staat het boek op dit moment bijna bovenaan de bestsellerslijst van de New York Times. Lehrer moet alleen de biografie van Steve Jobs, die blijkbaar nog steeds niet door iedereen is gelezen, voor zich dulden.

Wat anderen zeggen
“Like Malcolm Gladwell and Joshua Foer , Mr. Lehrer takes scientific concepts and makes them accessible to the lay reader while dispensing practical insights that verge on self-improvement tips along the way”, zo schreef The New York Times.

Geen boeklezer?
Check het 20 minuten durende video-interview van Charlie Rose met schrijver Jonah Lehrer.

4. Theo Hendriks – No Story No GloryGETIPT
No Story No Glory
Theo Hendriks (AW Bruna, 228 blz.)

Waarom koffermateriaal?
Zodat je met een goed verhaal van je vakantie terugkeert. In ‘No Story No Glory’ pleit Theo Hendriks voor goede (betere!) storytelling in het bedrijfsleven. Bekijk eens een gemiddelde presentatie van een Nederlandse ceo en je weet: we kunnen nog wel wat leren van de Amerikanen, die al presenterend een hele zaal of organisatie aan zich weten te binden. Noem eens één Nederlandse topmanager die hier ook in excelleert? Inderdaad, toen werd het stil, werk aan de winkel dus! “Een goed verhaal versterkt je identiteit”, vertelde Hendriks eerder aan MT. Zo is het maar net.

Wat anderen zeggen
“In het boek rekent de schrijver af met het fenomeen van de organisatietaal, die vaak wordt gebezigd en gebaseerd is op managersjargon”, aldus Richard van der Lee in een review op Managementboek.nl.

Geen boeklezer?
Lees voor de korte versie ons artikel over storytelling voor managers.

5. Iets over sociale mediaGETIPT
Social media expert in een week
Jeroen Bertrams (Scriptum, 129 blz.)

Waarom koffermateriaal?
Omdat je vindt dat je iets met sociale media moet doen, terwijl je niet eens weet hoe je een Twitter-account aanmaakt. Toch? Wie wil weten wat de impact van sociale media kunnen zijn op organisaties, leest bijvoorbeeld de boeken van Menno Lanting, wie het simpel wil houden leest het recente boek van Jan Willem Alphenaar of 'Social media expert in een week', een soort beginnersboek van Jeroen Bertrams, dat eigenlijk één grote samenvatting is vol feiten, praktijkvoorbeelden en een stappenplan. Middagje op het strand reserveren en je bent volledig op de hoogte. Maar eerlijk is eerlijk, om een expert te worden heb je toch meer tijd nodig. Malcolm Gladwell zou waarschijnlijk zeggen: een uur of 10.000.

Wat anderen zeggen
“Biedt met het 7-stappen model veel praktische tips en tools om succesvol met sociaal netwerken te beginnen”, schrijft Twittermania over het boek van Bertrams.

Geen boeklezer?
Ga dan gewoon lekker zelf Twitteren.

6. Eric Ries – The Lean StartupGETIPT
The Lean Startup
Eric Ries (Crown, 320 blz.)

Waarom koffermateriaal?
Omdat ‘The Lean Startup’ hét hipste ondernemersboek van de afgelopen maanden is. Schrijver en ondernemer Eric Ries legt hierin uit hoe voorkomen kan worden dat nieuwe bedrijven (of producten) een mislukking worden, door bijvoorbeeld te zorgen voor snelle feedback vanuit de eindklant. Het boek is gericht op ondernemers, maar bevat voldoende lessen voor managers en beslissers. Al is het maar omdat de principes van Ries zijn gebaseerd op managementmodellen. En: een beetje in de gaten houden waar ondernemers, toch de uitdagers van grote bedrijven, mee bezig zijn, is natuurlijk altijd slim.

Wat anderen zeggen
Hij is de nieuwe goeroe van Silicon Valley, zo schreef Wired over Ries. Dus dan is het zo.

Geen boeklezer?
Bekijk deze video-presentatie van Ries over zijn Lean Startup-ideeën.

7. Cees van Lotringen – Een van de jongens GETIPT
Een van de jongens
Cees van Lotringen (Prometheus, 280 blz.)

Waarom koffermateriaal?
Omdat je ook graag een spannend thriller-achtig verhaal mee wil nemen naar je vakantiebestemming. Oud-FD-redacteur Cees van Lotringen schreef de biografie van Serge Bakker, die succesvol fiscalist was bij ABN Amro maar het toch niet kon laten om te frauderen. Oeps… Spannend genoeg? Bakker werd uiteindelijk veroordeeld en ging de gevangenis in, het boek ‘Een van de jongens’ is zijn sappig opgeschreven levensverhaal. Lees hier alvast de proloog.

Wat anderen zeggen
“Het verhaal over de veranderende mores in de deregulerende 'BV Nederland' is fascinerend. En even leerzaam als actueel”, schreef De Volkskrant.

Geen boeklezer?
Bekijk dan de aflevering van Knevel & Van den Brink waar Van Lotringen te gast was samen met Serge Bakker, te zien op het blog van de schrijver. 

8. Peter van der Slikke – Ontmaskerd

GETIPT
Ontmaskerd
Peter van der Slikke (Einsteinbooks, 256 blz.)

Waarom koffermateriaal?
Omdat we inmiddels allemaal wel weten dat de banken de afgelopen decennia niet bepaald een schoolvoorbeeld waren van een ethisch réveil, maar dat de werking van de mix van onbedwingbare geldzucht en absurde onkunde blijft verbazen en verontrusten. Van der Slikke, ooit zelf geen haar beter dan de mensen die hij met zijn boek bestrijdt, overtuigt wel in zijn stelling: de enigen die geld verdienen aan beleggingsadvies zijn niet de klanten, maar de bankiers zelf. Actueel, nu bijvoorbeeld ook de pensioenfondsen zich verschuilen achter  'crisis' en 'lage rente', terwijl ze in feite verwijtbaar slecht beleggingsbeleid voeren.

Lees hier alvast een voorproefje van het boek. Of lees het grote interview dat de Volkskrant met Van der Slikke hield. 

Wat anderen zeggen
"Van der Slikke doet een boekje open over hoe de grote banken omgaan met die particuliere beleggers. Hoge kosten, lage rendementen  – dat is de moraal van zijn verhaal. De beurshausse van de jaren negentig maakte de banken net zo hebzuchtig als hun klanten", schreef NRC Handelsblad.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geen boeklezer?
Bekijk deze korte video waarin Van der Slikke de voordelen van het simpele Indexbeleggen uitlegt, of kijk naar het Nieuwsuur-item over zijn boek.
 

NEEM JE ZELF ANDERE BOEKEN MEE OP VAKANTIE? DEEL JE TIPS EN LAAT EEN REACTIE ACHTER ONDER DIT ARTIKEL!
 

Meer boeken?

Bovenste foto door Adam Baker