Hoe zorgt u ervoor dat uw team beter presteert dan 'gewoon goed'? Na lang onderzoek zijn consultants Peters en Waterman uitgekomen op de acht geboden die ervoor zorgen dat uw mensen uitblinken.
Met de megabestseller In search of excellence, voor het eerst gepubliceerd in 1982, gingen de twee McKinsey-consultants Peters en Waterman als eersten op zoek naar ‘beter presteren dan gewoon goed'. Ze onderzochten daartoe 43 grote Amerikaanse bedrijven.
Acht geboden
Vooral ‘loudmouth' Peters bracht de managementwetenschap uit de ivoren toren en gaf de factor mens met diens emoties voor het eerst weer voorrang boven het kale denken in structuren en getallen. Bedrijven die hun mensen als mens behandelden, en niet als pion in een spel waar ze verder geen invloed op hadden, waren de winnaars van de jaren tachtig, aldus de auteurs. Die boodschap van vlees en bloed ging erin als gods woord in een ouderling, getuige de drie miljoen boeken die Peters en Waterman in de eerste vier jaar verkochten. De auteurs goten hun inzichten in acht geboden:
1. Actie
Zorg voor een actiegerichte oriëntatie – niet te veel plannen, maar doen.
2. Luisteren
Zorg voor een klantgerichte instelling – luister naar hen die uw diensten gebruiken.
3. Ondernemingsgeest
Zorg voor autonomie en ondernemingsgeest – koester innovatie en voed je ‘kampioenen'.
4. Productiviteit
Productiviteit haal je uit mensen – behandel je mensen als bron van kwaliteit.
5. Persoonlijk
Zorg voor persoonlijke inzet en waardebewustzijn bij het management – geef dagelijks uiting aan waar je in gelooft.
6. Expertise
Schoenmaker blijf bij je leest – weet waar je goed in bent en waarin niet.
7. Simpel
Zorg voor een simpele organisatie met een kleine staf – alleen groeien waar het echt nodig is.
8. Autonomie
Creëer een cultuur van vrijheid in gebondenheid – bedrijfsbreed gedeelde waarden, maar autonomie op de werkvloer.
Er is veel kritiek geweest op het boek. Flink wat van de bedrijven die erin staan bestaan momenteel niet meer. Maar het heeft één ding duidelijk gemaakt: als je je mensen niet kunt bezielen, kun je niet uitblinken.
Doe mee aan de Best Managed Companiesverkiezing 2010. Ga voor meer informatie naar bmc.mt.nl