Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 grappigste bedrijfsnamen van Nederland

Niets zo moeilijk als het verzinnen van een goede bedrijfsnaam. Maar soms ligt deze dichterbij dan je denkt, dat laten deze 5 voorbeelden zien.

Grappige bedrijfsnamen

Het kan een hele opgave lijken om een goede bedrijfsnaam te verzinnen, maar soms ligt deze dichterbij dan je denkt. We bespreken 5 voorbeelden van grappige bedrijfsnamen en geven je tips om zelf een goede of juist een grappige bedrijfsnaam te kiezen.

Een bedrijfsnaam verzinnen, zo kan het ook!

Bij veel voetbalclubs hebben ze er een handje van: inventieve acroniemen verzinnen. Maar ook bedrijven kunnen er wat van. Conimex klinkt bijvoorbeeld heel oosters, maar betekent gewoon Conserven Import en Export. En concurrent Inproba? Indonesische producten Baarn, de plek waar de fabriek staat.

Het bekende ontbijtmerk Brinta vond zijn naam in de afkorting: BReakfast INstant Tarwe, en DELA betekent eigenlijk Draagt Elkanders Lasten. En dan hebben we ook nog Remia en Johma, twee bekende namen in het voedingssegment, waarbij de een zijn naam dankt aan de afkorting ‘De Rooij’s Electrische Melangeer Inrichting Amersfoort’, en de ander de voornamen van oprichters Johan en Martin Schreurs in 1968 slim wist te combineren tot één klinkende naam.

5 grappige bedrijfsnamen (en waar ze vandaan komen):

#1 Kapla

KaPla, het wereldwijd bekende kinderspeelgoed, dankt zijn naam aan de Nederlandse uitvinder, die een afkorting verzon voor: KabouterPlankjes.

#2 Etos

Etos staat voor Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking.

#3 HEMA

HEMA, dat weten we allemaal toch? Dat staat voor: Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam.

#4 Duo Penotti

Duo Penotti, waarbij het laatste deel van de naam staat voor: PEters NOTenindustrie TIlburg.

#5 Febo

Febo, een afkorting van Ferdinand Bolstraat, de straat in Amsterdam waar de eerste vestiging stond, van wat in 1941 nog bij de Kamer van Koophandel werd ingeschreven onder de naam ‘Maison FEBO’, als brood- en banketbakkerij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Checklist voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam

Erwin Wijman schreef het boek “De bedrijfsnamenfabriek. Trends en kuddegedrag,” een aanklacht tegen de nieuwe en grappige bedrijfsnamen die in Nederland de laatste vijf jaar het levenslicht zagen. Wijman geeft in zijn boek een korte overzichtelijke checklist, zodat je zelf een goede bedrijfsnaam kunt kiezen.

De belangrijkste punten daarin zijn:

  1. Een goede bedrijfsnaam moet origineel en pakkend zijn, aantrekkelijk en opmerkelijk. En makkelijk te spellen.
  2. Durf. Tip: kijk hoe jouw concurrenten heten en neem dan een tegenovergestelde naam. Betrek nooit te veel mensen bij jouw keuze, een ‘durfnaam’ wordt dan al gauw bijgevijld en afgestompt tot standaardnaam. Maar test ’m wel even bij familie, vrienden en collega’s voor je een naam gaat inschrijven. En kijk uit voor te veel humor.
  3. De naam moet juridisch kunnen worden geregistreerd en beschermd als bedrijfs- of merknaam. Daarvoor moet de naam onderscheidend zijn.
  4. De naam moet beschikbaar zijn als internet domeinnaam, liefst met .nl. Als je internationaal werkt, moet je .com hebben. Veel domeinnamen zijn al vergeven, maar als je een echt spetterende naam hebt bedacht, moet je overwegen het adres te kopen.
  5. Ga na of de naam geen ongewenste (bij)betekenissen heeft in andere talen (vooral niet in de moedertaal van jouw doelgroepen in Nederland).
  6. De naam mag niet misleidend zijn. Een persoonsnaam van een ander gebruiken is bij wet verboden. En je mag ook geen bedrijfsnaam kiezen die een onjuiste indruk geeft van jouw bedrijf.
  7. Houd nu al rekening met eventuele toekomstige verbreding van jouw bedrijf. Een bedrijfsnaam moet, in vakjargon, ‘mileage’ hebben. Geen vijf maar zes cijfers, in termen van de kilometerteller van een auto.
  8. Brengt jouw naam niet in één keer de kern van jouw boodschap over, of van de spullen die je wilt verkopen, neem dan een andere.
  9. Ideaal is een bedrijfsnaam die vertrouwd en onvervreemdbaar eigen voelt als jouw eigen voornaam, de naam die jouw ouders voor je bedachten zonder een gespecialiseerd voornamen bureau in de arm te nemen.

Vragen over bedrijfsnamen:

Wat is een goede bedrijfsnaam?

Een goede bedrijfsnaam moet origineel en pakkend zijn, aantrekkelijk en opmerkelijk. En makkelijk te spellen.

Hoe gedurfd mag een bedrijfsnaam zijn?

Durf! Tip: kijk hoe jouw concurrenten heten en neem dan een tegenovergestelde naam. Betrek nooit te veel mensen bij jouw keuze, een ‘durfnaam’ wordt dan al gauw bijgevijld en afgestompt tot standaardnaam. Maar test ’m wel even bij familie, vrienden en collega’s voor je een naam gaat inschrijven. En kijk wel uit voor te veel humor.

Hoe toekomstgericht moet een bedrijfsnaam zijn?

Houd nu al rekening met eventuele toekomstige verbreding van jouw bedrijf. Een bedrijfsnaam moet, in vakjargon, ‘mileage’ hebben. Geen vijf maar zes cijfers, in termen van de kilometerteller van een auto.