Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 10 van 23 augustus

De business uit het nieuws van nu: Ahold 'gedwongen' tot meer promotionele acties en concurrentie van eigen bodem voor ASML.

 

1. Ahold 'gedwongen' tot meer promotionele acties

Supermarktconcern Ahold heeft ondanks moeilijke marktomstandigheden de winst en omzet in het tweede kwartaal weten te verhogen. Volgens topman Dick Boer heeft het slechte economisch klimaat de super gedwongen tot veel promotionele activiteiten. Dat resulteerde in een omzetstijging ten opzichte van een jaar eerder van bijna 12 procent tot 7,7 miljard euro. Onder de streep hield Ahold 248 miljoen euro over, bijna een kwart meer dan in het tweede kwartaal van 2011. Toch zal ook Ahold komend jaar last krijgen van de stijgende grondstofprijzen. Boer waarschuwde alvast dat dat 'mogelijk effect' zal hebben.    

2. Concurrentie van eigen bodem voor ASML

De Delftse chipmachinefabrikant Mapper heeft 80 miljoen euro aan kapitaal binnengehaald. Onder meer van Arthur del Prado, oprichter en grootaandeelhouder van ASMI, de toeleverancier van de chipindustrie. Mapper, dat verfijnde lithografiemachines maakt voor nog weer kleinere chips voor bijvoorbeeld smartphones, kan zijn productie nu opvoeren. En dat betekent serieuze concurrentie voor Neerlands trots ASML. Op termijn kan het bedrijf de grote chimachinefabrikant met de miniscule chips wellicht zelfs overvleugelen, voorspelt de Telegraaf. 

3. Ikea: nu nog groter

Niet alleen een goedkope hotelketen en studentenwoningen, meubelgigant Ikea wil nog nadrukkelijker het straatbeeld bepalen. En dus stampen de Zweden in de Duitse stad Hamburg een compleet nieuwe wijk met woningen, winkels en kantoren uit de grond. Het bedrijf wil in meer grote Europese steden Ikea-wijken bouwen, genoemd wordt in elk geval al de Londense wijk East End. Topman Harald Müller van de vastgoedpoot van Ikea maakte de ambities bekend in een interview met Hamburger Abendblatt.

4. Iron Lady houdt de macht

Voor de vijfde keer in zes jaar tijd is de Duitse bondskanselier Angela Merkel door het Amerikaanse blad Forbes uitgeroepen tot machtigste vrouw ter wereld. De Iron Lady is volgens Forbes de hoofdrolspeler in de eurocrisis. Vrouwen worden gerangschikt naar invloed, het fortuin dat ze controleren of bezitten, en hun aanwezigheid in de media. Dat levert na Merkel, een tweede positie op voor de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton, die volgens Forbes een formidabel jaar heeft gedraaid. De Braziliaanse presidente Dilma Rousseff staat op drie, Melinda Gates op vier en Jill Abramson van The New York Times vervolledigt de topvijf. Van de honderd machtigste vrouwen van de wereld komen er elf uit Europa. De vrouwen zijn actief in de zakenwereld, politiek, media, mode, entertainment en charitatieve organisaties. Aardige weetjes: de 100 vrouwen komen uit 28 verschillende landen, de gemiddelde leeftijd is 55, popster Lady Gaga (26) is de jongste, de Britse Queen Elizabeth (86) de oudste. En: gezamenlijk hebben de topvrouwen 90 miljoen Twittervolgers.

5. Succesje voor Facebook

Na alle tegenslag voor Facebook op de beurs moet het voor topman Mark Zuckerberg prettig zijn dat in elk geval de overname van Instagram doorgaat. De Amerikaanse toezichthouder FTC geeft Facebook toestemming voor de deal. Het is de grootste acquisitie van de netwerksite tot nu toe. Zuckerberg betaalt 1 miljard dollar in cash en aandelen voor de maker van de fotoapp. En, zo blijkt de beursdaling van Facebook ook nog een voordeeltje te bieden. Nu de aandelen waarmee deels betaalt wordt, sterk in waarde gedaald zijn, is de overnamesom ook een hap lager, namelijk 747,1 miljoen dollar, gebaseerd op de Facebook-koers van 19,44 dollar per aandeel, die woensdag na de slotbel op Wall Street werd genoteerd.  

6. Oorlogskreten bij Heineken

De overnamestrijd tussen Heineken en ThaiBev om bierbrouwer Asia Pacific is nog niet voorbij. De Telegraaf schrijft dat de krachtmeting ook een persoonlijk tintje heeft. Zo zou Michel de Carvalho, vicevoorzitter van de raad van commissarissen, na een vriendschappelijk etentje met de miljardairsfamilie van tegenbieder Charoen Sirivadhanabhakdi, hebben geroepen dat het oorlog is tussen de twee partijen. De dag na dat etentje had de rijke Thai namelijk totaal onverwacht een hoger bod uitgebracht op het directe belang van Heineken-partner Fraser & Naeve (F&N) in de gezamenlijke joint venture. En dat voelde als een dolksteek in de rug. Heineken is niet alleen daardoor extra gebrand op het slagen van de deal, uit de gisteren gepresenteerde tegenvallende cijfers blijkt ook dat de groeiende Aziatische markt heel belangrijk is voor de bierbrouwer.

7. Bedrijven buigen voor eisen Generatie Y

Ze zijn verwend en ongeduldig. Toch blijken steeds meer bedrijven zich in allerlei bochten te wringen om de jongelingen van Generatie Y niet alleen in hun bedrijf te krijgen, maar ook binnen te houden. En dus wordt gehoor gegeven aan de vraag van de jonkies naar snelle promoties, grotere verantwoordelijkheden en meer flexibele werktijden. Vaak tot grote ergernis van de oudere werknemers, die er jaren over hebben gedaan om wat voordeeltjes te verdienen en stappen te maken. Ondanks de tweespalt die dit op de werkvloer veroorzaakt, zeggen werkgevers dat de concessies nodig zijn om de in de jaren 80 en 90 geboren toppers binnen te houden. Met dank aan de verse vaardigheden die ze met zich meebrengen: ze zijn tech-savy, hebben een groot netwerk en zijn geneigd tot samenwerken. Bovendien moeten bedrijven wel, nu straks de babyboomers met pensioen gaan.

8. Goldman investeert in delinquenten

Wat heeft een New Yorkse tiener met een strafblad gemeen met een credit default swap? Sinds begin deze maand zijn ze allebei beleggingen van Goldman Sachs. Dat schrijft het Financieele Dagblad vandaag. In een financieel experiment heeft de gemeente New York 10 miljoen dollar aangetrokken van Goldman Sachs om een jeugdproject te financieren in Rikers Island, de grootste gevangenis van de stad. Wordt het maatschappelijke project een succes, dan maakt de zakenbank een mooi rendement. Vallen de resultaten tegen, dan verliest de bank een deel van haar inleg. 

9. Getal van de dag: 29 miljoen

Ruim 29 miljoen. Zoveel Volkwagen Golfs zijn de afgelopen 38 jaar verkocht. De eerste Golf kwam in 1974 op de markt en groeide uit tot één van de belangrijkste Duitse exportproducten. Nu de Golf 7 in aantocht is, heeft de Duitse autobouwer vast de eerste details vrijgegeven van de nieuwste telg in de bekende reeks compacte wagens. Opvallende cijfers: de Golf is 5 centimeter langer, 2 centimeter breder, de kofferbak heeft 30 liter meer inhoud, én de auto weegt 100 kilo minder. Dat laatste met dank aan nieuwe technologie. Als gevolg ligt het brandstofverbruik gemiddeld 13,9 lager. Op 4 september onthult Volkswagen de nieuwste Golf officieel in Berlijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10. De koffieautomaat: Hup onder de kraan

Handig: Logitech heeft een toetsenbord op de markt gebracht dat waterbestendig is. Is ie dus na de kruimels er te hebben uitgeschud, nog steeds vies? Dan steek je het ding gewoon onder de kraan. Er is wel een lichte beperking, het apparaat kan niet in de vaatwasser, er mag alleen milde zeep worden gebruikt en het toetsenbord moet worden afgedroogd met een zachte doek. En onderdompelen in warm water kan, mits minder dan 30 centimeter diep en met een temperatuur beneden de 50 graden Celcius. En laatste waarschuwing: gebruik geen schuursponsjes!

Tot zover de business uit het nieuws van 23 augustus 2012. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen?