Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 10 consumententrends voor 2015 (aldus Ericsson)

2014 is nog lang niet voorbij, maar de vooruitblikken op 2015 vliegen ons al om de oren. Dit keer: wat wil de consument?

Het consumenten-lab van Ericsson, dat jaarlijks meer dan 100.000 mensen in 40 landen en 15 grote steden interviewt, heeft 10 trends voor de komende jaren benoemd. Uit het rapport (pdf), dat de titel 10 hot consumer trends 2015 heeft gekregen van het bedrijf, blijkt bijvoorbeeld dat er toekomst is voor de mobiele telefoon als portemonnee, maar ook dat er grenzen zijn aan wat consumenten willen delen. De 10 benoemde trends op een rijtje:

#1. Streaming video

Ericsson verwacht dat in 2015 voor het eerst in de geschiedenis meer mensen streaming video zullen kijken dan naar het geprogrammeerde aanbod op televisie. Goed recent voorbeeld: Netflix blijkt al 700.000 abonnees te hebben in Nederland.

#2. Domotica

De respondenten zeggen veel interesse te hebben in sensoren die in huis aangeven hoeveel water en elektriciteit er wordt gebruikt of wanneer een gezinslid weggaat of thuiskomt. Bedrijven hebben dat al door, zo gaf Essent-ceo Erwin van Laethem eerder dit jaar tegenover MT aan dat hij kijkt naar verschillende slimme diensten.

#3. Mind sharing

40 procent van de smartphone-gebruikers geeft tegenover Ericsson aan graag een wearable te willen om met elkaar te communiceren door elkaars gedachten te lezen. Meer dan twee derde van de respondenten gelooft dat dit al over vijf jaar mainstream zal zijn. Philips en Accenture gaven eerder dit jaar aan dat ze werken aan een app die gadgets aanstuurt met het brein, maar die toepassing is in eerste instantie bedoeld voor ALS-patiënten.

#4. Slimme apps

76% van de respondenten wil applicaties waarmee ze kunnen zien hoe druk het is in een bepaald gebied, 70% wil dagelijks gebruik van gas, elektriciteit en water vergelijken en 66% wil smartphones die waterkwaliteit van publieke faciliteiten controleert. De burger, stelt Ericsson, wil weten wat er om hem heen gebeurt. 

#5. De deeleconomie

Tegenlicht heeft nog bedenkingen, maar de helft van de smartphone-gebruikers staat er open voor kamers die ze niet gebruiken te verhuren en huishoudelijke apparaten of vrijetijdsspullen te delen. De deeleconomie lijkt dus op doorbreken te staan. Snappcar, een van de bekendste Nederlandse spelers, groeit en groeit.

#6. De digitale portemonnee

Gaat het dan toch echt gebeuren? Al jarenlang proberen zowel banken als technologiebedrijven consumenten slimmer te laten betalen, maar echt doorgebroken is het nieuwe betalen nog niet. Maar ook hier zal de invloed van de smartphone blijken, stelt Ericsson. 48 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan de telefoon als betaalmiddel. 80 procent denkt dat de smartphone de portemonnee volledig heeft vervangen in 2020.

#7. Niet alles delen

Ericsson schrijft: 'Ondanks dat het delen van informatie algemeen geaccepteerd is als dat voordeel oplevert, willen de respondenten niet alle activiteiten met iedereen delen.' 47 procent wil graag elektronisch betalen zonder dat daar automatisch persoonlijke informatie bij gedeeld wordt (letten jullie op, banken?). 56 procent wil dat alle internetcommunicatie wordt versleuteld.

#8. Gezonde apps

Het is de vraag hoe bekend de term 'cloud' is bij het brede publiek, maar volgens Ericsson vinden smartphonegebruikers dat de diverse 'cloud-based services' bijdragen aan een gezonder en langer leven. 'Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten geloven dat hardloop-apps, hartslagmeters en borden die het eten beoordelen, ons leven per app met 2 jaar kunnen verlengen.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#9. Huishoudelijke robots

Robots zijn de laatste tijd een discussiepunt, omdat ze banen zouden stelen. Maar, zegt Ericsson, consumenten verwelkomen het idee van huishoudelijke robots die helpen in het dagelijks leven. 64 procent denkt dat in 2020 robots in het huishouden gemeengoed zijn.

#10. Kinderen overal online

46 procent van de respondenten geeft aan dat kinderen verwachten dat alle apparaten en objecten met elkaar verbonden zijn als ze ouder zijn. Best logisch: de jeugd weet niet beter of ze zijn omringd met tablets en smartphones.