De consument denkt in 2020 bijna de helft van al zijn aankopen online te doen. Moeten fysieke winkels wanhopen?
Voorspellen, altijd lastig. Vooral als het over de toekomst gaat. Wie 5 jaar geleden bijvoorbeeld aan een gemiddelde voorbijganger had gevraagd of hij ooit schoenen op internet zou bestellen, had als antwoord waarschijnlijk gekregen: 'NEE NOOIT!' En toen was daar opeens Zalando, en gilde iedere schoenenfreak van blijdschap (nou ja, in de Loden Leeuw-winnende reclame in ieder geval). Shopping2020, een samenwerking tussen verschillende brancheverenigingen, liet GfK onderzoek doen naar hoe consumenten op dit moment shoppen, en stelde ook nog de vraag op welke manier ze dat in 2020 verwachten te doen. Een greep uit de resultaten.
Het shopgedrag in het afgelopen jaar
De 12.000 respondenten is gevraagd wat ze het afgelopen jaar op welke manier hebben gekocht, en waarom. Uit de antwoorden blijkt dat tickets de productcategorie is die het meeste alleen nog maar online wordt gekocht. 39,5 procent van de consumenten koopt tickets alleen nog maar op internet. Hieronder een volledig overzicht per productcategorie:
Veel aankopen worden, ondanks de tegenwind die fysieke retailers voelen, nog steeds gewoon in de gewone winkelstraten gedaan. Dagelijkse boodschappen natuurlijk (daar is nog werk aan de winkel, voor Superdirect en anderen), maar ook voor schoenen gaan consumenten nog steeds merendeels de deur uit: 51,6 procent van de respondenten kocht het afgelopen jaar alleen in fysieke winkels een paar schoenen. Ondanks de populariteit van Zalando dus. De belangrijkste redenen om dagelijkse boodschappen offline te doen, zijn trouwens dat consumenten producten willen zien en voelen (53,6 procent) en hun boodschappen altijd direct willen hebben (40,8 procent). Hieronder een volledig overzicht per productcategorie:
Consumenten gaan om verschillende redenen de deur uit om te shoppen, zo blijkt uit het onderzoek. Meest genoemde reden: in een fysieke winkel kun je producten zien en aanraken (51,4 procent). Op dat vlak kan internet het inderdaad nog niet winnen, maar ook prijs (32,2 procent) is een argument voor consumenten om een fysieke winkel te bezoeken. Hieronder een top-10 van de belangrijkste beweegredenen:
Het shopgedrag van de toekomst?
Een veelgehoorde klacht van winkeliers is dat klanten alleen langskomen om prijzen te checken en een product te bekijken of passen, om het vervolgens online aan te schaffen. Uit het onderzoek komt naar voren dat inderdaad 22,8 procent van de consumenten dit heeft gedaan voor zijn of haar laatste aankoop. Bijna één op vier dus. Fysieke retailers proberen op verschillende manieren de klant toch aan zich te binden. Hema kondigde bijvoorbeeld deze week aan dat het speciale QR-stickers op ruiten van filialen gaat plakken, zodat mensen buiten openingstijden nog producten kunnen bestellen. Een andere manier om consumenten beter te bedienen, is een persoonlijker aanbod verzorgen. Zouden shoppers bijvoorbeeld ervoor openstaan om herkend te worden als ze een winkel binnenlopen?
Zullen er in 2020 nog meer aankopen online worden gedaan? 20,3 procent van de respondenten zegt dat ze hun meest recente fysieke aankoop nooit op internet zullen doen. Ook niet over 7 jaar dus. 26,6 procent zegt dat de prijs de doorslag zal geven, terwijl 11,7 procent best het bewuste product op internet wil kopen, als er maar meer of betere informatie over beschikbaar is. Shopping2020 vroeg ook hoeveel procent van de aankopen de respondenten online verwachten te doen in 2020. Gemiddeld denken consumenten dat jaar 46,3 procent van al hun aankopen op internet te doen, terwijl 0,7 procent denkt dat álle aankopen online zullen gebeuren. Op dit moment worden 17 procent van alle aankopen online gedaan. Het overzicht: