Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Clinton: Bedrijven moeten inspireren

We leven in een wereld die toe is aan drastische vernieuwing. Een schone taak voor het bedrijfsleven, stelt Bill Clinton.

Volgens de voormalige president van de Verenigde Staten Bill Clinton verandert de wereld dusdanig snel, dat het hoog tijd is dat we ons afvragen hoe we willen leven en naar wat voor samenleving we toe willen groeien. Clinton: we raken meer en meer afhankelijk van elkaar, mede dankzij technologische vernieuwing. Een ontwikkeling die een hoop goeds brengt, maar ook zorgt voor wereldwijde problemen als de financiële crisis.

Zijn inzet: “Een wereld van gedeelde voorspoed, verantwoordelijkheden en saamhorigheid ondanks onze verschillende identiteiten.”

Uitdagingen van de 21ste eeuw

De Amerikaan stelt dat drie uitdagingen de 21ste eeuw zullen vormgeven.

  1. We moeten elkaar leren begrijpen zonder onszelf te verliezen.
    “Zonder onze identiteit te hoeven opgeven vraagt deze eeuw om begrip voor anderen.”
  2. Technologische vernieuwingen zullen grote praktische en ethische vragen oproepen. Hoe gaan we hiermee om?
    “President Obama werd onder meer herkozen door het uitstekende gebruik van informatie over de zwevende kiezer. Het is verbazend hoeveel we wisten. Is dit iets goeds of iets slechts? Waar zal dit toe leiden?”.
  3. We moeten leren omgaan met onze natuurlijke omgeving.
    Waar groot respect voor de natuur in Nederland vanzelfsprekend is ligt dat in Amerika geheel anders”.

Drie gebieden die al onze aandacht de komende tijd verdienen.

Rol van het bedrijfsleven

Het bedrijfsleven kan volgens Clinton vooral een grote rol spelen bij de eerste stap naar verandering. “Voor hen die de wereld willen veranderen: vergeet politiek. Alles begint bij verklaring en begrip. Vertrouw mensen de informatie toe zodat we zien waar we zijn en heen willen. Wie inzet op kennis, begrip en duurzaamheid zal succesvoller zijn dan wie dat niet doen. Daar ben ik van overtuigd.”

Informeer en inspireer

Het bedrijfsleven moet volgens Clinton dan ook informeren en inspireren. “Jullie zijn als geen ander in staat mensen emotioneel te raken, onder meer met behulp van reclamecampagnes”.

Op dat vlak trekt Clinton een paralel met de laatste verkiezingscampagnes in de VS. Daaruit blijkt eens te meer dat ‘negative campaigning’ niet werkt. “Communiceer en leer verder te kijken dan de korte termijn. Accepteer dat er fouten worden gemaakt. Leid mensen creatief op en leer ze dat ‘trial and error’ goed zijn. Verspreid deze gedachte zodat we een betere wereld creëren”.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Instabiliteit blijft altijd

Wat we ook doen om in te springen op de huidige technologische ontwikkeling en globalisering, ook in een nieuwe wereld zal altijd instabiliteit bestaan. Dat is volgens Clinton niet erg. “Zonder de mogelijkheid tot falen bieden we geen mogelijkheid tot uitzonderlijke successen. De truc is ongelijkheid op een gezonde manier te verkleinen en de groeiende wereldbevolking een toekomst te geven. Productie en energieconsumptie moeten daarom worden veranderd”.

Bill Clinton deed zijn uitspraken vorige week tijden de ’24 uur van de reclame’ in Amsterdam. Terwijl in Zuid-Europa demonstraties tegen hervorming en bezuinigingen uitliepen in rellen, sprak hij voor de Nederlandse reclame-industrie.

Lees ook: