Het segment van de auto's waar veel managers in rijden of in willen rijden, wordt het M2-segment genoemd. De laatste maanden wordt hier de ene na de andere nieuwkomer gelanceerd. De Citroën C5 sluit vanaf volgende maand aan in de rij.
De nieuwe Ford Mondeo, de nieuwe Audi A4 en de eveneens nieuwe Renault Laguna. Dat zijn samen met onder meer de VW Passat, BMW 3-serie, Opel Vectra, Peugeot 407 en de Volvo S60 (en natuurlijk alle hiervan afgeleide klonen) de auto's waar de C5 tegenop moet boksen.
Vraag is wat de C5 hiervoor meebrengt? Dit is allereerst een mooie auto, maar dat geldt ook voor al die andere auto's. De kwaliteit druipt er aan alle kanten vanaf, maar zelfs dat is niet uniek in dit segment. Het interieur is luxueus en er is kwistig gebruik gemaakt van top kunststof. De dikke stoelen – zeg maar fauteuils – zitten perfect, maar dat is logisch, want dat is een vast onderdeel van de handtekening van Citroën. Het dashboard is wennen.
Er zijn liefst vier schermpjes (drie achter het stuur en één in het midden van het dashboard) en van het aantal knoppen, toeters, bellen en accentjes raak je zowat in de war.
Om de bediening makkelijk te maken, zijn de meest relevante functies vanaf het stuur te bedienen. Dit is een goed uitgangspunt, maar leidt in dit geval tot een kakofonie aan knopjes in de vaste kern van het stuur (dit stuur kennen we van de C4). Om alles blindelings te kunnen vinden, moet je hebben doorgeleerd. De C5 blinkt wel uit in veiligheid. Zo is de auto naast zeven airbags standaard uitgerust met een Lane Departure Warning Systeem. Dat zorgt voor een lichte trilling in het stuur als je een lijn in de weg overschrijdt. Uniek is het niet, maar bijzonder vooralsnog wel.