Volgens ruim de helft van de CFO’s (56%) gaat de digitale transformatie zorgen voor veel minder banen op de arbeidsmarkt. Toch staat dit onderwerp bij de meeste CFO’s (62%) pas een jaar of korter op de agenda, blijkt uit de jaarlijkse FinTech Barometer.
Kostenverlaging
De voornaamste reden voor de CFO om te starten met de digitale transformatie is opvallend. De helft van de CFO’s noemt namelijk het verlagen van de kosten als hoofdreden (51%). Het uiteindelijk verbeteren van de customer experience wordt het minst vaak genoemd als reden om te starten met de digitale transformatie (32%). Ruim een kwart van de CFO’s (28%) geeft aan dat hun eigen afdeling het verst is met de transformatie. Alleen de IT-afdeling is verder, aldus ruim een derde van de CFO’s (37%).
‘Het is opvallend dat de digitale transformatie bij het gros van de organisaties pas een jaar of korter op de agenda staat’, zegt chief executive officer Bert van der Zwan van Onguard (opdrachtgever FinTech Barometer). ‘Dit verklaart echter wel waarom veel bedrijven nog niet toe zijn aan het verbeteren van de customer experience met behulp van de digitale transformatie. Om buiten te winnen, moet je als organisatie binnen beginnen.’
Gebruik fintech
De financiële wereld is wakker geschud door de komst van talloze disruptieve fintech-bedrijven die de digitale transformatie ademen. Ruim drie kwart van de CFO’s (77%) geeft ook aan al samen te werken met een innovatieve fintech-startup of is zelf volop bezig innovatieve financiële software te ontwikkelen.
De reden om samen te werken met een fintech-bedrijf is voor CFO’s met name om de facturatie makkelijker te maken, zodat er sneller wordt betaald (71%). Slechts 7 procent van de CFO’s blijft doen wat ze altijd al deden: vooral niet werken met een fintech-startup.
Succesfactoren
Uit eerder onderzoek bleek al wat de succesfactoren zijn van volwassen digitale bedrijven:
- huur digitale leiders in om de bal aan het rollen te brengen (of managers die een goed track record hebben om digitale producten te maken met aantoonbare waarde/leiders die hebben laten zien een organisatie in staat te stellen een nieuwe manier van denken en doen te omarmen);
- ververs op regelmatige basis de digitale kennis van het senior management;
- creëer een omgeving die nieuwe leiders voortbrengt;
- cultiveer een cultuur van innovatie en experimenten.