Uit een onderzoek van Deloitte en het Massachusetss Insitute of Technology (MIT) in 2015 onder 3.700 managers en uitvoerend bestuurders, bleek dat wel goed zat met de bewustwording ten aanzien van de technologische ontwikkelingen.
Nu een kleine drie jaar geleden bleek de overgrote meerderheid van de uitvoerend bestuurders zich toen al bewust van het feit dat nieuwe technologieën ook hun sector zouden ontwrichten.
Een deel van de bedrijfsleiders had dat toen al aan den lijve hebben ondervonden – zoals bestuurders in de media en de retail – maar ook de rest besefte dat het niet de vraag was óf, maar eerder wanneer hun sector aan de beurt zou zijn. Slechts drie procent leefde nog steeds onder een steen en dacht dat bij hen alles bij het oude zou blijven (zie tabel hieronder).
Voor een groot deel | Deels | Een klein beetje | In het geheel niet | |
Gaan digitale techologische ontwikkeling uw bedrijfstak ontwrichten? | 59% | 28% | 9% | 3% |
BRON: MIT Sloan Management Review / Deloitte Digital
Opleiding Business Development
Waar liggen de échte kansen in de markt? Deze collegereeks aan Nyenrode geeft inzicht in hoe je waarde creëert en nieuwe zakelijke kansen kunt realiseren.
lees verderJe zou verwachten dat bestuurders er alles aan zouden doen om hun organisatie adequaat voor te bereiden op de bedreigingen die voor de deur staan. Dat is echter zeker niet het geval. Minder dan de helft (44%) van de bedrijven gaf aan echt goed voorbereid te zijn.
Helemaal mee eens | Mee eens | Neutraal | Niet mee eens | In het geheel niet mee eens | |
Mijn bedrijf is goed voorbereid op digitale disruptie | 11% | 33% | 23% | 25% | 6% |
BRON: MIT Sloan Management Review / Deloitte Digital
Kansen en bedreigingen
Waarom zijn al die bedrijven niet klaar voor de dingen die komen gaan? In een recent artikel in de MIT Sloan Mangement Review probeert professor Gerald Kane een antwoord op die vraag te vinden.
Er zijn volgens hem een hoop mogelijke verklaringen te vinden voor het gebrek aan actie. Misschien missen de bedrijven gewoon de know-how om adequaat te reageren. Een andere mogelijkheid is dat de aandeelhouders erg gefocust zijn op de korte termijn en de board gewoonweg niet de middelen geeft om de noodzakelijke investeringen te doen. Helaas hebben de onderzoekers dit niet onderzocht of gevraagd.
Desondanks is het toch mogelijk, zo stelt Kane, om uit de gegevens in elk geval één verklaring te vinden voor de discrepantie tussen het grote aantal bestuurders dat de bedreiging voor de sector aan ziet komen, en de kleine minderheid die zich daarop heeft voorbereid.
CEO’s blijken veel te optimistisch over het vermogen van hun eigen bedrijven om op de uitdagingen te reageren, concludeert Kane. Zo dacht twee derde van de ondervraagden dat de vraag naar de producten en diensten dankzij de digitale ontwikkelingen zou gaan stijgen, ook al waren ze misschien nog niet goed voorbereid. Slechts 10 procent van de ondervraagden verwachtte dat de vraag zou gaan dalen omdat de concurrentie slimmer gebruik zou maken van technologie.
De conclusie: veel bestuurders zijn slecht voorbereid, maar desondanks zien ze in technologische veranderingen voor een kans, geen bedreigingen. Misschien dat technologische doorbraken een probleem zijn voor de sector, zelf zijn ze er niet echt bang voor. De concurrent, tsja, die is misschien niet helemaal klaar voor de nieuwe tijd is de overheersende gedacht, maar zelf hebben veel bedrijfsleiders een rotsvast vertrouwen in hun eigen kunnen. Tegen beter weten in.
Wil je ook ontdekken waar de échte kansen liggen in jouw markt? In zes inspirerende colleges krijg je inzicht in de wijze waarop je aan de slag kunt gaan met Business Development en productontwikkeling.Meer informatie >
Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.