‘Wat als ik wél in Amerika was gebleven, denk ik wel eens'
1980, Michels Organisatie
"Ik ben al op jonge leeftijd naar het buitenland vertrokken. Toen ik 15 was, ben ik begonnen op Bryanston, een kostschool in het Engelse Dorset. Na een paar jaar in Zwitserland ging ik naar Los Angeles voor een marketingstudie. Ik was vast van plan om in Amerika te blijven, maar een half jaar voor ik afstudeerde kreeg mijn vader het aan zijn hart en kon hij niet meer fulltime werken. Ik moest toen een keuze maken, óf de corporate route verder volgen, óf terug naar Nederland om het familiebedrijf te gaan leiden. Ik koos het laatste. Het viel me eerlijk gezegd alleszins mee hoe probleemloos dat ging. Al speelde het feit dat mijn vader niet meer kón werken denk ik wel mee in hoe makkelijk hij de touwtjes aan mij overdroeg. Ik heb met veel plezier ons winkelinrichtingsbedrijf Michels Organisatie geleid. In de jaren negentig werd de lifecycle van winkelinrichtingen echter steeds korter: waar die voorheen nog 12 jaar was, werd die nu zo'n 6 jaar. Bovendien groeide het gevoel dat winkels minder statisch moesten worden, meer theater, meer beleving moesten bieden. Dat betekende dat wij ook op een andere manier die inrichting moesten produceren. Ik kreeg het idee om met bedrijven in de stand- en decorbouw te gaan praten, aangezien zij al met heel andere materialen en ideeën werkten. Met één bedrijf, de Maci Groep, klikte het zo goed dat we met hen uiteindelijk gefuseerd zijn. Dat beviel wel, maar ik had snel door dat je geen twee kapiteins op één schip moet hebben. En dat kwam goed uit, want ik was ook wel toe aan een nieuwe uitdaging."
1995, PricewaterhouseCoopers
"Ik kwam terecht bij PricewaterhouseCoopers als directeur voor hun retailpraktijk. Mijn netwerk kon ik daarbij goed blijven gebruiken. Ik heb voor PwC de retailpraktijk in Oost-Europa opgebouwd. Het spannende was dat je nergens op kon terugvallen, je moest alles ter plekke bedenken, want winkelontwerp was daar spiksplinternieuw. In die tijd werd ik echter ook gegrepen door de opkomende internethype, waardoor ik in 1999 ben teruggekeerd naar Nederland, om bij de b-to-c-afdeling een aantal gave internetprojecten te doen. We zaten er echt middenin, ik voelde me als een vis in het water."
2002, IBM
"Een paar jaar later werd ik benaderd door IBM, maar ik zat daar koud een jaar toen de internetbubble barstte. De markt kwam volledig stil te liggen. Ik had klanten als Ahold en Vendex KBB. Zij wilden internet nog wel inzetten als hr-tool of voor hun logistiek, maar consumenten verdwenen steeds verder uit mijn blikveld. Dat werkte op een gegeven moment niet meer voor mij. Zo kwam ik in 2004 terecht bij een Engels bedrijf: 20|20, dat wel weer adviseerde over strategie en marketing op retailgebied. Geweldig leuk, maar toch voelde het als een tussenstation. Het idee voor een eigen bureau begon steeds vastere vormen aan te nemen in mijn hoofd."
2006, Tomorrow Design
"In 2006 heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik Tomorrow Design begonnen. Het bedrijf is ontwikkeld vanuit mijn visie op hoe retailers zich staande moeten houden in de 24-uurseconomie en op een markt waarin merken retailers en retailers merken worden. Alle disciplines die nodig zijn voor een geïntegreerd concept heb ik samengebracht onder één dak: strategie, grafisch design, ruimtelijk ontwerp en communicatie. Dat werkt. Hier kan ik al mijn passie in kwijt. Natuurlijk denk ik wel eens na over hoe het zou zijn verlopen als ik wel in Amerika was gebleven. Maar spijt? Nee, dat heb ik zeker niet."
1953
Geboren in Haarlem
1975
Marketing University of Southern California, Los Angeles
1980
Directeur Michels Organisatie, Amsterdam
1995
Directeur PricewaterhouseCoopers,Utrecht/Almere
2002
Consultant IBM, Amsterdam
2004'
Consultant 20|20, London
2006
Oprichting Tomorrow design, Amsterdam