Technologische vooruitgang biedt enorm veel mogelijkheden, maar het zorgt tegelijk voor enorme uitdagingen. Het zogenaamde ‘uberiseren’ – naar online taxidienst Uber – van de markt heeft een impact op alle ondernemingen in alle sectoren.
Veranderende omstandigheden dwingen bedrijfsleiders na te denken over hun strategie: waar sta ik met mijn onderneming en waar wil ik naartoe? Welke factoren rondom mijn bedrijf hebben een impact op mijn business en hoe kan ik hierop inspelen?
Verplichte strategische denkoefening
‘De antwoorden op die vragen, moeten aan de basis liggen van hun nieuwe businessmodel, maar ook van hun go-to-market’, zegt Peter Buelens, strategisch consultant bij en oprichter van The Brewery of Ideas. Het is volgens hem geen vrijblijvende denkoefening, maar een must: ‘Ondernemingen die daar vandaag niet over nadenken, laten zich de pas afsnijden door hun concurrenten. Elke bedrijfsleider moet verplicht bezig zijn met de toekomst van zijn onderneming. Dat is een kwestie van overleven en het verankeren van je positie op de markt.’
Opleiding: Business Development & Innovatie
Klanten overtuigen van jouw product? Met behulp van nieuwe kennis en inzichten kun je de vernieuwingsstrijd aan om klanten uiteindelijk weer voor je te winnen.
lees verder‘We zagen de voorbije twee jaar businessmodellen dan ook razendsnel veranderen’, zegt Buelens. ‘Vandaag zijn businessmodellen gericht op een betere klantenservice, waarbij bedrijven die minimaal geografische gebonden zijn, nieuwe vormen van marketing ontwikkelen om hun klanten zo goed mogelijk te leren kennen.’
Uitdagingen én mogelijkheden
Digitalisering brengt uitdagingen met zich mee voor alle bedrijven, los van hun omvang of de sector waarin ze actief zijn, omdat digitalisering soms in kleine aspecten van de werking van een bedrijf zit. Denk bijvoorbeeld aan de bankverrichtingen die je doet met je smartphone, maar ook aan hoe je via de website van een broodjeszaak je bestelling doorgeeft en op kantoor laat leveren.
Bedrijven die geen klanten willen verliezen en de concurrentie voor willen blijven, moeten volgens Buelens mee zijn met die evolutie. ‘De digitale transformatie biedt ook mogelijkheden, bijvoorbeeld op het vlak van efficiëntie. Vroeger had je een netwerk van verkopers en winkels, vandaag komt de klant via digitale platformen als het ware direct in de back office van de klanten terecht. Je kunt stappen overslaan in je bedrijfsvoering en in de werking van je onderneming.’
Bedrijfsleiders en ondernemers hebben uiteraard niet alle kennis om op dergelijk evoluties te anticiperen en in te spelen. Dat is volgens Buelens ook niet nodig: ‘Ze kunnen zich laten bijstaan door specialisten die die stappen al gezet hebben.’
Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.