Krijgen uw medewerkers spontaan een burnout? Dat ligt dan niet aan u. De persoonlijkheid van de medewerker is belangrijker voor de ontwikkeling van een burnout dan de relatie met de leidinggevende.
Dat concludeert Leslie Graham in zijn proefschrift, waarmee hij dinsdag promoveerde aan de Universiteit Utrecht. Wel stelt hij dat het samenspel tussen beide factoren "van doorslaggevende invloed kan zijn". Verder zorgt ‘beroepszelfvertrouwen' ervoor dat een medewerker minder snel een burnout krijgt.
Hoge kosten
Burnout gaat gepaard met hoge kosten voor individu en organisatie. Het voorkomen ervan is voor beide partijen dan ook van cruciaal belang, zo schrijft Graham. "Leidinggevenden moeten daarom de verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikkeling en instandhouding van hoogwaardige relaties met hun ondergeschikten. Zij moeten beseffen dat tijdige, positieve terugkoppeling van essentieel belang is."
Brits
Uiteraard moeten ook werknemers hun verantwoordelijkheid nemen. Zij kunnen bijvoorbeeld beter gebruik maken van beschikbare informatie om het risico op een burnout te vermijden. Voor zijn onderzoek bestudeerde Graham het belang van persoonlijkheid en perceptie van leiderschap voor de ontwikkeling van burnout en beroepszelfvertrouwen. Hij richtte zich daarbij op middenmanagers in de publieke sector die zich bezighouden met de formulering en implementatie van het Britse overheidsbeleid.