Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bom bij Tele2, Ziggo gaat mobile; Sligro stijgt

Dit is de business uit het nieuws van nu. Plus: Silicon Valley boos op Obama, nieuwe topman Havenbedrijf en reclame op vliegtuigen.

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.

1. Bom bij Tele2

Een sluimerend conflict in de hoogste regionen van Tele2 is tot ontploffing gekomen. Directeur van de Nederlandse consumentenmarkt en het midden- en kleinbedrijf in Nederland, Herwin van der Kamp, is op non-actief gesteld. Het conflict spitst zich toe op een strijd tussen Van der Kamp en topman Günther Vogelpoel. Waar Van der Kamp ervan overtuigd is dat hij uitstekend werk verricht, heeft Vogelpoel hem eind juni duidelijk gemaakt niet meer welkom te zijn in de directie. Van der Kamp verwijt op zijn beurt dat Vogelpoel zich in zijn positie bedreigd voelt door Van der Kamp en daarom dit besluit heeft genomen. De top van Tele2 in Zweden zou het besluit van Vogelpoel hebben teruggedraaid en wil bemiddelen. Van der Kamp wil niets liever dan terugkeren.  

2. Bank of Ireland slechtste en First Direct beste bank in de UK

Je zal als Brit je bankzaken hebben ondergebracht bij The Bank of Ireland. Dan ben je mooi in de aap gelogeerd in een tijd waarin banken sowieso in een verdomhoek lijken te zitten. Uit een enquête van consumentenorganisatie Which? scoorde Bank of Ireland namelijk het slechtst op het gebied van klantenservice, communicatie, transparantie en beschikbaarheid. Ulster Bank en Bank of Scotland werden respectievelijk één en twee na laatste. De top 3 van meest klantvriendelijke banken in de lijst van 21 bestond uit First Direct (onderdeel van HSBC), Smile en One Account. Voor de volledige lijst, klik hier.  

3. Ziggo duikt in mobile 

Een kat in het nauw of een geniale uitbreiding van hun pakket? Feit is dat Ziggo op de dag dat ze een winstwaarschuwing afgeven ook bekend maken dat ze mobiele abonnementen gaan aanbieden. Aangezien het Ziggo meer moeite dan verwacht kost om klanten vast te houden, proberen ze nu een stukje van de mobiele telefonietaart mee te snoepen. Als een zogeheten Mobile Virtual Network Provider (MVNO) – aanbieders die niet over een eigen netwerk beschikken – wil Ziggo op het netwerk van Vodafone later dit jaar sim-only abonnementen gaan aanbieden. Een simkaart van Ziggo betekent automatisch toegang tot de 1 miljoen Wifihotspots die Ziggo voor 2014 geactiveerd wil hebben. 

4. Silicon Valley eist openheid van de NSA

Het gebeurt niet vaak dat  Apple, Google, Facebook en Microsoft het eens zijn en, nog mooier, gezamenlijk ten strijde trekken. Hun vijand is in dit geval de National Security Agency (NSA), van wie ze meer openheid en transparantie eisen wat betreft hun surveillance-technieken. Naast de techgiganten uit Silicon Valley heeft zich ook een aantal burgerrechtenorganisaties aangesloten bij de coalitie. In een uitgelekte brief verzoekt de alliantie dat de regering van Obama op regelmatige basis rapporteert over: het aantal verzoeken van de regering betreffende hun gebruikers, het aantal individuen, accounts en apparaten waar informatie over is aangevraagd en het aantal verzoeken betreffende content en inloggevens van gebruikers. In hoeverre de alliantie succesvol is, zal de toekomst uitwijzen, maar feit is dat Obama Sillicon Valley niet te erg tegen de haren in wil strijken. 

5. Sligro heeft stijgende lijn te pakken

Het is niet dat de vlag uit gaat bij voedingshandelgroothandel Sligro, maar reden tot klagen is er evenmin nadat het bedrijf bekendmaakte dat de nettowinst van 26 miljoen euro in het eerste half jaar van 2013 een stijging van 2,3% is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zeker gelet op het lage consumentenvertrouwen en het slechte weer kon directievoorzitter Koen Slippens daarom niet ontevreden zijn, ook omdat het bedrijf uit Veghel meer dan 2 miljoen euro extra aan pensioenlasten uitgaf. Toch zal Slippens niet in polonaise door de gang lopen, omdat de branche door de crisis een onophoudelijke druk voelt. Slippens tegen het FD: 'In deze omstandigheden streven wij er voortdurend naar om ons kostenniveau aan te passen aan deze realiteit. Wij prijzen ons gelukkig dat wij de komende tijd nog ruime mogelijkheden op dat terrein zien.’ 

6. Ryanair verkoopt reclame in hun vliegtuigen

Je moet wat als vliegmaatschappij van budgetvriendelijke vliegreizen. Ryanair, je weet wel, de maatschappij die al eens het proefballonetje opliet om passagiers te laten betalen voor wc-bezoek, heeft weer iets nieuws bedacht: reclame van andere bedrijven op hun vliegtuigen. Met uitzondering van de staart, waar het eigen logo te zien zal blijven, hebben bedrijven en merken het hele vliegtuig tot hun beschikking om reclame te maken. Voor een zachte prijs, zoals je dat van Ryanair gewend bent natuurlijk. Om zo de kosten voor een vliegticket zo laag mogelijk te houden en de passagier nog altijd voor een appel en ei van A naar B te laten vliegen. Mooie stunt zou zijn als een bedrijf als Transavia voor 12 maanden een contract met Ryanair aangaat.  

7. Winst Google stijgt 15 procent

Hoewel lager dan verwacht, is de winst van Google in het tweede kwartaal dankzij onder andere stijgende advertentie-inkomsten met vijftien procent gestegen. Uit de cijfers die de internetgigant donderdag naar buiten bracht, blijkt dat de totale winst in het tweede kwartaal 3,2 miljard dollar is, tegenover de 2,79 miljard in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg van 11.8 miljard naar 14,1 miljard dollar. Bestuursvoorzitter Larry Page: 'Het was een sterk kwartaal. De verschuiving van 1 scherm naar meerdere apparaten waarop onze diensten gebruikt worden, bieden Google enorme kansen.'

8. Allard Castelein van Shell naar Rotterdamse haven

Het Rotterdamse Havenbedrijf heeft de opvolger van Hans Smits, die na negen jaar ceo van het Havenbedrijf Rotterdam als commissaris naar Gasunie vertrekt, gevonden: Allard Castelein (58). Op dit moment is hij wereldwijd verantwoordelijk voor het milieubeleid van oliebedrijf Shell. Castelein is een geboren en getogen Rotterdammer en aanzienlijk honkvast: sinds 1987 was hij namelijk in dienst bij Shell, waar hij verschillende managementsfuncties op het gebied van commercie, productie en strategie bekleedde. De rvc van het Havenbedrijf prijst hem om 'zijn buitengewoon brede, internationale ervaring in de petrochemische industrie' alsmede 'zijn managementkwaliteiten en zijn ruime ervaring in complexe, maatschappelijk gevoelige dossiers.' 

9. Getal van de dag: 1,8

Uit het onderzoek 'Adventures in the Netherlands' dat muziekstreamer Spotify gisteren naar buiten bracht, blijkt dat in 1,8 miljoen Nederlandse huishoudens muziekpiraterij plaatsvond in 2012. Spotify haast zich om te zeggen dat ze dit een relatief laag getal vinden, vooral ook omdat 90% daarvan maximaal drie bestanden downloadt. Aanleiding hiervoor, zo rapporteert 'Adventures in the Netherlands', is de groei van Spotify in Nederland dat sinds 2008 medeverantwoordelijk is voor een groei van 66% van de digitale omzet van de muziekindustrie. Als voorbeeld voor de dalende trend in illegaal downloaden noemt Spotify een artiest als Robbie Williams, die na de lancering van zijn nieuwe album op Spotify meer digitale platen verkocht dan dat ze 'geript' werden. 

10. De koffieautomaat: 25 inspirerende werkplekken

We weten allemaal dat een inspirerende werkplek goed is voor de creativiteit en productiviteit op de werkvloer. Dus doe je er beter aan onderstaande werkplekken tot je te nemen en inspiratie uit te halen. Bekijk hier de 25 meest inspirerende werkplekken op de planeet.

 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief