De consument heeft de macht gegrepen en laat die ook nooit meer los. Dat is de boodschap die Vlaming Fons van Dyck verspreidt in zijn boek ‘Het merk mens'.
Laten we positief beginnen: op elke marketingopleiding zou het boek van Van Dyck vanaf nu verplichte kost moeten zijn. Als ergens helder duidelijk wordt gemaakt wie tegenwoordig bij bedrijven de echte ceo is (namelijk: de klant) dan is het in dit boek.
Maar er is ook een keerzijde en die laat zich niet in twintig woorden vangen.
In de eerste plaats haalt Van Dyck de waarde van zijn boek onderuit door na 212 pagina's gedegen analyse opeens te komen met interviews met mannen en vrouwen achter Randstad, Umicore, KBC, Colruyt, Heineken en Procter & Gamble. Die interviews zorgen voor zo'n stijlbreuk, dat je je afvraagt of die bedrijven zich soms als sponsor aan het boek hebben verboden, zo kritiekloos en dus slecht is het vraag-/antwoordspel. Echt doodzonde, die obligate marketingpraat!
Ten tweede zit Van Dyck wel heel erg op de politiek correcte toer. Hij signaleert dat de moderne mens/consument/klant/werknemer negen drijfveren heeft. Dan hebben we het over empowerment, authenticiteit, anti-establishment, verbondenheid, synthese, vrouwelijkheid, beleving, vernuftigheid en zingeving. Van Dyck brengt het allemaal iets minder gaapverwekkend dan de opsomming doet vermoeden, maar belangrijker: hij heeft wel een erg positief beeld van de mens. Waar blijft het gezonde egoïsme? De hang naar instant-kicks? Er zijn ook vmbo'ers hoor, meneer Van Dyck.
En dat brengt ons automatisch bij probleempunt drie: een boek dat zo nadrukkelijk bedoeld is voor de Nederlandse én Vlaamse markt hinkt op twee gedachten. Want verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen zijn talrijker dan overeenkomsten en de interesse in elkaar is zo goed als afwezig. Dus met alle respect voor Colruyt; de meeste Nederlanders boeien dat bedrijf en die man voor geen meter. Of rent u nu meteen naar Bol.com omdat KBC en Umicore bij u wel top of mind zijn? Maar verder: een echte aanrader…
Het merk mens, Fons van Dyck, € 24,95