Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bijna niemand kan goed multitasken

Denkt u dat u meerdere dingen tegelijk kunt doen en daarmee efficiënt bezig bent? Niet dus. Vrijwel niemand kan multitasken.

Multitaskers dénken dat ze prima presteren. En snel ook. Maar wie twee dingen tegelijk doet is juist langer bezig. Bovendien daalt de kwaliteit van het werk, aldus onderzoekers van de University of North Carolina in het weekblad Intermediair.  

Schakelen
Wat multitaskers werkelijk doen is 'switchtasken'. Dat betekent dat uw hersenen heen en weer switchen tussen verschillende taken, waarbij delen van de hersenen omstebeurt worden uitgezet en weer opgestart. Dat schakelen gebeurt in een aantal ‘verkeerscentrales' onder uw voorhoofd: in de prefrontaalschors. Mannenhersenen zijn strikter georganiseerd dan die van vrouwen. Waardoor het wetenschappelijk gezien inderdaad klopt dat vrouwen beter tegelijk kunnen telefoneren en tv-kijken.

Routine
Toch kunnen onze hersenen het wél, meerdere dingen tegelijk. Maar dan moeten ze wel eerst de tijd krijgen om de verbindingen te stroomlijnen. Wanneer u een bepaalde taak vaker uitvoert, krijgt het een vaste route van A naar B (de verbinding). Het prefrontaalschors kunt u zien als een soort trainingscentrum van de hersenen, waardoor we taken routinematig kunnen uitvoeren. 

Complexe taken
Maar u als hoogopgeleide professional hebt wel veel training nog om een volleerde multitasker te worden. Uw taken zijn namelijk complex en niet zomaar uitvoerbaar op de automatische piloot. Zoals een dirigent van een groot orkest. Zijn geheim is, dat hij zijn muzikale taken flexibel heeft geautomatiseerd. Want iedere uitvoering is tenslotte weer een tikje anders, denk aan de akoestiek, het publiek of het orkest.

Niet teveel
De gouden formule: doe niet teveel tegelijk. Want dat leidt tot switchtasken en blokkering van het gewenste proces. Een switchtasker onthoudt namelijk wel wat hij moet doen, maar niet waarom. Stap voor stap leren is een veel beter idee. Voor de dirigent, maar ook voor de ambtenaar, de rechter of de manager. ‘Alleen door hun vaardigheden in vele jaren gedoseerd en met volle aandacht te ontwikkelen, bereiken zij de top', aldus Intermediair.

Tip 1: voorkom switchtasken.
Taken die zich in uw hoofd niet combineren kunt u beter ook in de werktijd scheiden. Zet de melding van uw mailbox uit en check uw inbox een paar keer per dag. Schakel de telefoon door als u een belangrijk rapport opstelt.

Tip 2: bouw uw taken geleidelijk op
Kies langzaamaan voor steeds complexere taken. Zodra u het overzicht kwijtraakt, doet u een stap terug om het trainingsproces niet te blokkeren.

Tip 3: bouw rustmomenten in
De minuten waarin u nergens aan denkt zijn waardevol voor u en uw hersenen. Die laten zich dan onbewust ordenen en trekken lessen uit hetgeen u heeft gedaan. Wandel bijvoorbeeld in uw eentje in de pauze in plaats van in de drukke kantine te zitten. Of tel een minuut lang uw ademhaling tussen uw huidige en volgende klus.
 
Tip 4: train uw aandacht
Het is een schaars goed, maar u kunt het trainen. Bijvoorbeeld door een meditatietraining of games te spelen. Die hebben vaak een positief effect op de capaciteit om de aandacht vast te houden en te richten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tip 5: ontzie tieners
Tieners zijn de slechtste multitaskers en switchtaskers, ook al vinden ze zelf van niet. Want de hersengebieden die nodig zijn om dat te kunnen, worden pas ontwikkeld als ze een jaar of 21 zijn. Zorg daarom dat ze rustig hun huiswerk kunnen maken, want met afleiding raken ze snel de weg kwijt.