Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Biechten op het werk

Heeft u wel eens iets tegen de regels gedaan op het werk? Dan kunt u nu met uzelf in het reine komen op een nieuwe website: biechtenophetwerk.com. "Als het gaat om dingen uitvreten, wijzen we nooit naar onszelf."

Hoezo biechten? "In mijn werk als consultant kom ik veel klaagverhalen tegen. Mensen – van hoog tot laag – die de verantwoordelijkheid afschuiven op anderen of de omgeving. Ik dacht: er moeten ook daderverhalen zijn", legt oprichter Richard Koopman van Zynn uit. "Die horen we alleen niet. Behalve als ze heel extreem zijn en in de krant komen. Daartussen is een groot verschil." Bovendien vindt Koopman dat het tijd is dat mensen naar zichzelf kijken. "Als het gaat om dingen uitvreten, wijzen we nooit naar onszelf. We zeuren over graaiers, terwijl we zelf meedoen aan de Postcode Loterij."

Anoniem
Biechtenophetwerk.com werkt als volgt: u biecht volledig anoniem, zonder naam en ook zonder bedrijfsnaam. Scheldwoorden zijn taboe, dus let op uw woorden. Biechten doet u aan de hand van de zeven hoofdzondes: ijdelheid, hebzucht, lust, afgunst, gulzigheid, toorn en luiheid. "Creatief opgerekt" om ze meer te relateren aan werk. Als u heeft gebiecht in minimaal dertig tekens, krijgt u direct een gratis biechtadvies van een priester – die tussendoor ook af en toe afkeurende geluiden maakt of in lachen uitbarst.

Niet religieus
"Dat advies is bedoeld om jouw leven of dat van iemand anders een beetje beter te maken", vertelt Koopman. U krijgt niet elke keer hetzelfde advies van veertien Weesgegroetjes. Denk bij gierigheid bijvoorbeeld aan: betaal nu eens een keer de rekening als je met collega's gaat borrelen of geef vandaag 20 euro aan een zwerver van wie je weet dat hij het op gaat zuipen. Kortom: "Er is niets religieus aan." Die knipoog naar religie is een van de redenen waarom Koopman de website niet in Italië en Spanje lanceert. Na Nederland wil hij wel uitbreiden naar België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Canada en Australië – waarvan hij de domeinnamen al heeft geclaimd. Zo kan Koopman over een tijdje dus ook vergelijkingen maken tussen de biechten in verschillende landen.

Geheimen lezen
Het biechten is gratis. Maar u wilt natuurlijk óók lezen over de wanpraktijken van werkend Nederland. Als u eenmalig tien euro betaalt, kunt u de komende jaren de biechtgeheimen van anderen lezen. Dat kan van alles zijn, schattig, grappig of schokkend: van verliefd zijn op een collega en zakjes mayonaise stelen uit de kantine voor op de camping tot gewelddadige gedachten over uw financieel directeur en zijn Saab. "In tegenstelling tot andere websites is er geen mogelijkheid om op andermans biechten te reageren", zegt Koopman. "Waarom niet? Omdat je eerst eens naar jezelf moet kijken in plaats van te oordelen over anderen."

Baas uitnodigen
Leuk om te weten: u kunt ook uw vrienden, partner, collega's, baas of vervelende klanten uitnodigen. Laat uw beroerde hypotheekadviseur dus eens schrikken met een e-mail dat hij ‘hoognodig eens moet gaan biechten'. Heeft Koopman eigenlijk zelf al in het biechthokje gezeten? "Ja. Meerdere malen zelfs…"

Voorbeeld
Wat wordt er zoal opgebiecht? Onder de hoofdzonde jaloezie schrijft iemand: "Ik ben jaloers op een collega. Ik heb uit afgunst enkele knopen van haar nieuwe jas afgeknipt terwijl ik wist dat het een hele dure jas was.'' Of wat te denken van deze: "Soms ga ik zonder slip naar mijn werk. Ik ben me daar de hele dag van bewust. Op die dagen komt er eigenlijk niets uit mijn handen. 's Avonds als ik thuis kom ben ik moe en voel ik me eigenlijk rot."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.