Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Betrek klant bij nieuw product

Co-design is inmiddels een begrip. Maar wat heeft u eraan? "Innoveren zonder het perspectief van de gebruiker maakt het ontwerpproces heel onzeker."

Co-design – het actief betrekken van (potentiële) klanten in het ontwerpproces – is behoorlijk ingeburgerd bij het grootbedrijf. Belangengroepen beweren dat klantgestuurd ontwerpen ook heel goed werkt bij kleine ondernemers. Een aantal van hen kwam afgelopen vrijdag bijeen bij de Hogeschool van Utrecht voor het event Co-Design Live.

Voucher
Een volwaardig co-design onderzoek kost al snel vijftienduizend euro. Steeds meer co-design bedrijven bieden daarom uitgeklede co-design-trajecten voor ondernemers aan. Zo presenteerde de Hogeschool Utrecht de mogelijkheid om onderzoek te doen met een innovatievoucher. Voor 2.500 euro (de kleine voucher) krijgt u een co-design scan – 32 uur onderzoek naar de belevingswereld van de gebruiker door studenten van de Hogeschool. Een grote voucher wordt ingezet voor een co-design live project – goed voor 84 uur onderzoek. De laatste gaat dieper in op belevingswereld van de klant dan de co-design scan en bevat ook een basisidee en conceptontwikkeling.

Oude structuren
Je moet niet alleen naar de kosten kijken, vindt Sanne Kistemaker medeoprichter van co-design bureau Muzus: "Het klopt dat co-design aanvankelijk veel geld kost. Wat ondernemers zich niet realiseren is dat je er aan het eindtraject veel geld mee bespaart. Veel bedrijven onderzoeken nauwelijks en investeren alleen in een (duur) prototype." En hoe zit het dan met ict-ondernemers, die eenvoudig een betatest inrichten? Is co-design ook voor dit type ondernemer bruikbaar? "Een betatest gaat uit van oude structuren", aldus Kistemaker. "Ook hier is sprake van van achter naar voren ontwerpen, wij zeggen ‘draai dat nou eens om'. Mensen kunnen niet zeggen wat ze willen of in de toekomst zouden willen. Wij zitten helemaal in het begin van het proces, het moment dat je bedenkt dat je moet gaan innoveren. Wij onderzoeken de latente behoeftes van de klant. Als je innoveert zonder het perspectief van de eindgebruiker dan maak je het ontwerpproces wel heel onzeker."

Speeltuin
De Hogeschool Utrecht presenteerde op het event hun ConceptSpace – een kinderkamer stampvol elektronische gadgets, kleurpotloden en Velpon. Volgens de bedenkers ideaal om deelnemers uit hun rol te krijgen en vrij te laten denken. Een vertegenwoordiger van Syntens stelt: "Co-creatie werkt veel beter dan aan de klant vragen: ‘wat wil je?'" Maar hij waarschuwt: "Het kan tot lastige organisatorische kwesties leiden. Wat doe je als de uitkomst heel anders is dan verwacht? Ben je dan in staat om je businessidee om te gooien?"

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees hoe kleine ondernemers omgaan met co-design op Sprout.nl