Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beste practices van de ‘aasgieren’

Aasgieren, bloedzuigers, de doodgravers van het kapitalisme. Private equity, in rond Nederlands bedrijvenopkopers, hebben een slechte naam. Maar veel bedrijven floreren juist als ze in hun handen komen.

Volgens consultants van Booz & Co. hebben bedrijven die in handen zijn van private equity een aantal ‘natuurlijke’ voordelen boven bedrijven die aan de beurs genoteerd zijn:

  • Minder regelgeving
  • Eén enkele eigenaar in plaats van veel anonieme aandeelhouders
  • Een duidelijke focus op verandering omdat de eigenaar er na een bepaalde termijn weer uit wil

Dit maakt het makkelijker om op een doortastende manier de prestaties van de onderneming op te krikken. De handelswijze van private equity biedt volgens de consultants ook lessen voor ondernemingen die niet in handen van een aasgier zijn.
Zij hebben de zeven best practices op een rij gezet.

1. Focus op waardecreatie

Waardecreatie komt volgens de consultants alleen voort uit het verbeteren van de bedrijfsvoering. Niet uit het goochelen met cijfers en kostenbesparingen. Private equity legt de focus sterk op kennis van een bepaalde branche en professionele expertise. Er wordt geïnvesteerd in de kernactiviteiten van een bedrijf terwijl secundaire activiteiten worden weggesneden.

2. Cash is king

Voor durfinvesteerders is het genereren van cash cruciaal omdat deals vaak voor een groot deel met vreemd vermogen (leningen) worden gefinancierd. Dit stimuleert de onderneming waarvan ze eigenaar zijn de kasstromen te optimaliseren door overbodige projecten die niet tot versterking van de kernactiviteiten horen, weg te snijden.

3. Tijd is geld

De eerste honderd dagen dat een bedrijf in handen van private equity is, worden vaak snel stappen gezet. Er is geen geduld voor het bouwen van consensus onder alle stakeholders omdat het management een sense of urgency krijgt opgelegd. Het uitstellen van beslissingen kost tijd en daarmee geld en aangezien het doel is snel waarde en cash te genereren moet snel geschakeld worden.

4. Richt de blik op de lange termijn

Als niet-kernactiviteiten zijn geschrapt, is er ruimte om te investeren in die terreinen waarop het bedrijf sterk is. Deze investeringen zijn cruciaal omdat die een bedrijf uiteindelijk positioneren voor toekomstige groei, het belangrijkste verkoopargument aan het eind van de investering. De beste durfinvesteerders steken geld in die ideeën die het meeste potentieel hebben om waarde te creëren.

5. Stel het juiste team samen

Volgens de consultants vertrekt één op de drie ceo’s van bedrijven die in handen van durfinvesteerders vallen binnen de eerste honderd dagen (zie ook punt 3). Binnen vier jaar is de rest ook weg. Er wordt door de nieuwe aandeelhouders actief gestuurd om de juiste mensen op de juiste plaats te krijgen. Private equity heeft vaak een groot extern netwerk dat hiervoor kan worden aangeboord.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Koppel beloning en prestatie aan elkaar

Bestuurders bij ondernemingen in handen van private equity hebben over het algemeen relatief lage basissalarissen en een grote variabele beloning. Daarmee krijgt het management een direct belang in het slagen van de onderneming. Bonusbetalingen worden vaak sterk teruggeschroefd of geannuleerd als de targets niet worden gehaald. Bestuurders kunnen over het algemeen niets met hun aandelenpaketten zolang het bedrijf niet is verkocht. Hierdoor is hun financieel belang gelijkgeschakeld met dat van de investeerder.

7. Stuur op een paar eenvoudige cijfers

Durfinvesteerders selecteren enkele eenvoudige cijfers om de prestaties te meten. Cash is king (zie punt 2) dus de ontwikkeling van de kasstroom wordt scherper gevolgd dan die van de winst, een cijfer dat artificieel is op te blazen.

Lees ook: