#1. De tien ergste dingen die een baas kan doen
Wat werknemers echt ontzettend irritant vinden, is als hun baas credits neemt voor hun werk. Vooral oudere werknemers (45+) storen zich hieraan. Als zij namelijk een project goed afronden, willen ze door naar een beter project. Maar ja, als de baas het afdoet als zijn eigen werk, gebeurd dat dus niet. Andere irritaties op de werkvloer: je baas vertrouwt je niet, je baas geeft er niks om dat je te hard werkt en je baas steunt je salarisverhoging niet. Lees hier alle dingen die werknemers irritant vinden aan hun manager.
#2. Tedje: zo werkt het brein tijdens uitstelgedrag
Ondanks dat we allemaal weten dat dingen voor ons uitschuiven geen zin heeft, heeft iedereen er weleens last van. In deze TED-talk legt blogger Tim Urban aan de hand van kattenfilmpjes op YouTube, Wikipedia zoektochten en uit het raam staren uit waar we precies voor wegrennen – en of we daar überhaupt aan kunnen ontsnappen.
#3. Geheugen trainen? 8 bewezen tips uit de wetenschap
De een onthoudt alles dat hij ziet, waar de ander een geheugen heeft als een zeef. Het kan erg lastig zijn als je opnieuw de naam van die nieuwe collega vergeet of de dringende verzoeken van je werknemers. Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek zijn acht tips samengesteld die je helpen om je geheugen te verbeteren. Lees de 8 tips.
#4. Dit is de erfenis van Gerrit Zalm bij ABN Amro
Gerrit Zalm was en bleef de buitenstaander bij ABN Amro, de oud-politicus die tijdens de bankencrisis door minister Wouter Bos aan het roer van de genationaliseerde bank was gezet. Maar dat was niet voor niets gedaan. De crisis binnen de bank was bij zijn aantreden zo diep, dat drastisch ingrijpen nodig was. Zalm was de bezem die het zaakje moest schoonvegen. Hoe heeft hij dat aangepakt? Wat was het resultaat?
#5. Waarom elk bedrijf heldere kernwaarden moet hebben
Niet alleen wordt het zo duidelijker voor klanten en prospects waar je bedrijf voor staat, ook je personeel kan met kernwaarden beter werken. Het is daarom voor elk bedrijf belangrijk dat je kernwaarden duidelijk en aanwezig zijn in je bedrijf. Waar herken je goede kernwaarden aan? En hoe zet je ze goed in, zowel binnen als buiten het bedrijf?