Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ben Tiggelaar: ‘Eerst werken, dan pas een MBA’

Geen gezeur met lange, theoretische MBA-opleidingen. De kernpunten behandelen kan ook makkelijk op één dag, als we Ben Tiggelaar mogen geloven. "Liever pas een MBA tijdens of na een baan."

Uw MBA in één dag oftewel acht meter managementboeken in acht uur. Covey, Quinn, Porter, Kotler, Goldratt, Mintzberg en Peters; ze komen allemaal voorbij. "Je doet natuurlijk niet echt alles in één dag", vertelt Ben Tiggelaar aan MT. Volgens de trainer, schrijver en onderzoeker zien de "paar duizend" managers die u voor gingen "wel de humor van die titel in."

Crisis
Wat u wel doet in die acht uur, is de kernpunten van een mba-opleiding behandelen. Is zijn programma ingrijpend gewijzigd nu de crisis is losgebarsten? "We behandelen de belangrijkste dingen uit de managementpraktijk, die veranderen niet binnen een jaar", begint Tiggelaar. Veel theorieën en goeroes doorstaan de jaren. Zo start hij door te zeggen dat er niet één enkele leiderschapsstijl bestaat. "Daar maken we meteen korte metten mee. Elke manager moet zich aanpassen aan het bedrijf en de omstandigheden."

Bezuinigen
Wel speelt hij met voorbeelden in op de crisis. "Bezuinigen is binnen bedrijven een hot topic. Het is interessant om daar naar te kijken en over te discussiëren. Je kunt nooit met een voorbeeld komen dat op iedereen slaat, maar mensen kunnen die vertaalslag naar hun eigen business zelf prima maken."

Blue Ocean
Ook voegt hij nieuwe tips en trucs van goeroes toe die iets nieuws brengen of weer actueel worden vanwege de crisis. Zoals Collins en de Blue Ocean-strategie van Kim en Mauborgne. Die laatste benadering stelt dat u de concurrentie niet te lijf moet gaan, maar juist moet ontlopen. Het gaat daarbij om het creëren van nieuwe marktgebieden en nieuwe waardeproposities voor klanten, om uw concurrent écht voor te blijven.

Kosten besparen
Tiggelaars belangrijkste tip van dit jaar is: hoe bied ik meer value aan klanten en kan ik toch besparen? "Je moet eens kritisch kijken naar wat er nu werkelijk meerwaarde biedt voor de klant. Vindt hij dit belangrijk of is dit gewoon ons eigen stokpaardje? Zo kun je besparen zonder dat de klant vindt dat er kwaliteit verloren gaat," legt Tiggelaar uit. Zonder dat u dus direct de prijzen hoeft te verlagen. "Je moet heel erg vanuit het klantperspectief kijken, want zij dicteren uiteindelijk de kostenbesparingen."

Goldratt en meubels
Voor welke managers is het seminar bedoeld? "Voor mensen die al managementkennis hebben opgedaan in een opleiding of in boeken, is het een fijne opfrisser als ze die kennis in de praktijk moeten toepassen", licht Tiggelaar toe. Voor anderen is het een eerste kennismaking. Hij geeft het voorbeeld van een eigenaar van een bedrijf in de meubelbranche, die zich liet inspireren door ‘Het Doel' van Goldratt. Een roman over een fabrieksdirecteur die verdrinkt in de zakelijke problemen, totdat zijn oude studievriend hem komt helpen. Niet met praktische tips, maar met het inzicht dat er altijd een beperkende factor is die de onderneming in de weg staat. "De eigenaar van het meubelbedrijf heeft zich daarna helemaal in Goldratts boeken vastgebeten en zijn bedrijf daar volledig op ingericht."

Overbodig
Zijn MBA-opleidingen – die fulltime vaak een jaar in beslag nemen – nu volledig overbodig? "Natuurlijk niet", antwoordt Tiggelaar. "Maar in ben er wel tegen om dat in een theoretisch isolement te doen." Hij is een groot voorstander van leren in de praktijk: eerst werken en dan pas een MBA-opleiding doen. Zeker als mensen direct na hun academische opleiding zo'n MBA volgen, is de relatie tussen theorie en praktijk vaak onduidelijk. Tiggelaar: "Die hebben nog nooit klanten rechten in de ogen gekeken, nog nooit in een fabriek rondgelopen. Als je dat wél hebt gedaan, kijk je daarna heel anders naar de theorie."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Interesse gewekt? Klik hier verder naar het programma van de MBA in één dag. De seminar vindt plaats op 25 en 26 maart 2009.