Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beleggingsregels die nog steeds gelden

'Sell in May and go away, but remember to come back in September.' Maak winst met de tien beleggingsbeginsels van de oude wijze meester Bob Farrel.

Corné van Zeijl zet in IEX magazine de tien beleggingsregels nogmaals voor u op een rij. Want: "Die zijn alle tien nog actueel". Ze zijn afkomstig van de oude, wijze Bob Farrel, die van 1957 tot 2001 op de afdeling beleggingsresearch van de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch werkte. "Het zijn regels waarmee u een hele hoop geld kunt verdienen of waarmee u in ieder geval kunt voorkomen dat u geld verliest."

1. Markten gaan altijd weer terug naar het gemiddelde
"Of het nu gaat om de olieprijs van 2008, de onroerendgoedaandelen in 2007 of de internetaandelen in 2000. Alles keert terug naar normale gemiddelde niveaus."

2. Een overmatige reactie aan de ene kant leidt tot een reactie de andere kant op
"Of zoals u vroeger in de natuurkundeles heeft geleerd: actie = reactie", schrijft Van Zeijl. Bijvoorbeeld: "Overmatige olieprijzen leiden tot een zoektocht naar nieuwe oliebronnen of alternatieve energie, waardoor het aanbod toeneemt en de beweging weer de andere kant opgaat."

3. Nieuwe tijden bestaan niet
Toch zijn er op het hoogtepunt van elke bubbel dezelfde woorden te horen. "Toen de olieprijs op 150 dollar per vat stond, had iedereen het over peak oil. Toen internet de hype was, had iedereen het over de nieuwe economie."

4. Exponentieel stijgende markten stijgen altijd verder door dan verwacht
"Bovendien corrigeren deze markten niet op een rustige manier", aldus Van Zeijl.

5. Het publiek heeft de voorkeur om op de top te kopen en op de bodem te verkopen
Beleggers kopen vaak op het hoogtepunt en verkopen op het dieptepunt. "Heel jammer, want dat heeft dramatische gevolgen voor het rendement."

6. Angst en hebzucht zijn veel sterker dan de lange termijn kan oplossen
De emoties zijn zo sterk, dat het weinig zin heeft er tegenin te gaan. "Of om het op zijn Hollands te zeggen: wie tegen de wind in plast, wordt nat", schrijft Van Zeijl.

7. Brede marktstijgingen zijn fundamenteeel beter
In 2000 stegen bijvoorbeeld de internetaandelen, maar de rest niet. "Als u toen in Unilever had belegd of in andere veilige aandelen, dan zag u de AEX wel stijgen, maar had u daar weinig van in uw portefeuille teruggezien."

8. Bearmarkten bestaan uit een scherpe daling, een scherp herstel en een dalende trend op lange termijn

9. Als iedere expert het verwacht, gebeurt het niet
Veel experts stelden begin 1999 volgens Van Zeijl dat het mis zou gaan met de Nasdaq. Toch bleef deze beurs maar doorstijgen. Pas toen experts hun mond hielden, was de top bereikt.

10. Stijgende markten zijn veel leuker dan dalende markten
"Dit is eigenlijk een prachtige waarheid, maar wel een beetje een open deur", zegt Van Zeijl. Daar hebben wij weinig aan toe te voegen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.