Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autotest: de Audi A5 Coupé

Onze autoredacteur Philip Beuters test elke maand een auto voor MT. Wat komt er dit keer uit de test? Philip recenseert de Audi A5 Coupé, hot or not?

GEREDEN Audi A5 Coupé 2.0, TFSI Quattro PRIJS vanaf € 55.210 Fabrikanten plamuren alle hoekjes en gaatjes van de automarkt dicht. Dat leverde suv’s in alle soorten en maten op, crossovers en andere kruisingen. Ook voor de coupé was daar geen ontkomen aan. BMW en Mercedes gaven hun suv’s een coupévorm, er kwamen coupé’s met vier of vijf deuren – vroeger zouden we ze hatchback noemen - en als er wat extra laadruimte aan wordt geplakt, spreken de ontwerpers van een shooting brake. Maar deze kakelverse Audi A5 van de tweede generatie is nog wel een coupé zoals die ooit was bedoeld. Een driedeurs, afgeleid van de A4, met een lagere en snel aflopende daklijn, deuren zonder raamstijl en een instap waar je je even mentaal op moet voorbereiden om hem zo sportief te voltooien als de wagen verdient. Maar dan zit je ook. Ontegenzeggelijk in een Audi. Wel een met een lekker dik stuurtje in een opschepperig racemodel en de pedalen op de juiste plek voor het betere voetenwerk, maar je zou ook in een burger-A4 kunnen zitten. Geen straf trouwens, dankzij de panoramische schermen achter en naast het stuur en het maniakale perfectionisme dat van elk knopje, randje en naadje afstraalt. De coupé beperkt zich in deze dikke uitvoering ook allerminst tot uiterlijk vertoon: 252 pk’s, nog meer koppel en 7 alerte verzetten van de automaat met dubbele koppeling maken hem meer dan vlot. De vierwielaandrijving zorgt daarbij dat ego en koets geen deuken oplopen in verkeerd ingeschatte bochten. De geluidsmannen van Audi hebben bovendien gezorgd voor een lekker sportief hees brommetje uit de machinekamer. Maar dat Audi de laatste tijd zo’n goede balans heeft weten te vinden tussen dynamiek en comfort breekt deze coupé eigenlijk een beetje op. Hij rijdt zelfs in deze verlaagde uitvoering té toegankelijk, té comfortabel en perfect om dat beetje emotie vrij te maken dat hoort bij - excuseer - ‘sportief’ rijden. Voor dit geld ben je misschien beter af met een TT’tje. Of je kiest voor de A5 Sportback, die nét in de showroom is gearriveerd. |Een elegante coupé met vier deuren.
Nederland, Amsterdam, 10-02-2017 De Nieuwe Audi Foto : Maartje Geels Foto: Maartje Geels

GEREDEN Audi A5 Coupé 2.0, TFSI Quattro
PRIJS vanaf € 55.210

Fabrikanten plamuren alle hoekjes en gaatjes van de automarkt dicht. Dat leverde suv’s in alle soorten en maten op, crossovers en andere kruisingen. Ook voor de coupé was daar geen ontkomen aan. BMW en Mercedes gaven hun suv’s een coupévorm, er kwamen coupé’s met vier of vijf deuren – vroeger zouden we ze hatchback noemen – en als er wat extra laadruimte aan wordt geplakt, spreken de ontwerpers van een shooting brake. Maar deze kakelverse Audi A5 van de tweede generatie is nog wel een coupé zoals die ooit was bedoeld. Een driedeurs, afgeleid van de A4, met een lagere en snel aflopende daklijn, deuren zonder raamstijl en een instap waar je je even mentaal op moet voorbereiden om hem zo sportief te voltooien als de wagen verdient.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar dan zit je ook. Ontegenzeggelijk in een Audi. Wel een met een lekker dik stuurtje in een opschepperig racemodel en de pedalen op de juiste plek voor het betere voetenwerk, maar je zou ook in een burger-A4 kunnen zitten. Geen straf trouwens, dankzij de panoramische schermen achter en naast het stuur en het maniakale perfectionisme dat van elk knopje, randje en naadje afstraalt. De coupé beperkt zich in  deze dikke uitvoering ook allerminst tot uiterlijk vertoon: 252 pk’s, nog meer koppel en 7 alerte verzetten van de automaat met dubbele koppeling maken hem meer dan vlot. De vierwielaandrijving zorgt daarbij dat ego en koets geen deuken oplopen in verkeerd ingeschatte bochten. De geluidsmannen van Audi hebben bovendien gezorgd voor een lekker sportief hees brommetje uit de machinekamer.

Wil je de autotest helemaal lezen? Dat, en meer in het nieuwe nummer van Management Team.