Recentelijk is China toegevoegd aan het rijtje landen waar holidaycars.com zijn zaken aanbiedt, een rijtje dat inmiddels is gegroeid tot 125 landen, waardoor de website in 21 talen te bekijken is. “We zoeken het steeds verderop”, zegt directeur Robbert Jan Meerpoel (38). Dat is niet (alleen) omdat het avontuurlijk is, het is een noodzakelijke strategie voor het in 1998 opgerichte online autoverhuurbedrijf. De marges op verhuur aan vakantiegangers zijn klein en de markt in Europa krimpt. Dus wordt de groei gezocht in landen waar minder of geen concurrentie is. Die strategie is tot nu toe succesvol, want de omzet steeg van 10,5 miljoen euro in 2006 naar 19,5 miljoen euro in 2008. Dit jaar wordt zelfs een omzet van 27,5 miljoen euro verwacht.
Vakantieganger
Holidaycars.com richt zich op de gewone vakantieganger, een markt die voor reguliere autoverhuurders vaak bijzaak is. Elk jaar wordt een voorspelling gemaakt met een zelf ontworpen systeem, Dynamic Forecasting genaamd, dat kijkt naar historische gegevens die 4 jaar teruggaan. Op basis daarvan koopt holidaycars.com capaciteit in bij bekende verhuurders als Europcar en Avis. “Voor hen is het goed te weten waar ze aan toe zijn”, aldus Meerpoel. “Wij zorgen voor zekerheid, terwijl zij zich op hun corebusiness kunnen richten.”
Taalbarrière
Holidaycars.com biedt de capaciteit aan op zijn eigen website, en bemiddelt daarnaast tussen luchtvaartmaatschappijen, touroperators en reisbureaus. Vanwege de kleine marges moet holidaycars.com het hebben van hoge omzetten en een efficiënte ICT-infrastructuur. Het bedrijf heeft een systeem gebouwd waarin alle data actueel worden gehouden. De 21 taalbarrières zijn opgevangen door gestandaardiseerde formulieren. “Wij communiceren in het Engels met het systeem, terwijl Chinezen gewoon in het Chinees een formulier kunnen invullen. Alles wordt automatisch vertaald.”
Ondertussen zoekt holidaycars.com ook omzet in andere diensten. Zo heeft het bedrijf een eigen verzekeringsproduct en is ook een parkeergarage in Leimuiden in bezit. “Dat is extra service voor de reisbureaus die gefrustreerd waren door de hoge parkeertarieven van Schiphol. Drie jaar geleden zijn we ermee begonnen, inmiddels zijn er 14 concurrenten die hetzelfde doen.”
Door: Rob van Leeuwen