'De Porsche is een bindmiddel voor vriendschap´
Is er iets mis met Porsche-icoon 911?
“Nee. Maar de 356 is mooier. Iets boller, iets minder strak, sierlijker en ja, gewoon wat vrouwelijker. Aan een 356 kun je met schroevendraaier en baco nog iets doen. Het is een van de eerste supersportauto’s, met de motor achterin en achterwielaandrijving. Je voelt alles, hoort alles. Het kraakt en het piept. Elk rommeltje ken je, het is een heel persoonlijke relatie met zo’n auto. Deze heb ik al 25 jaar. De 356 weegt weinig, stuurt direct en vooral met nat weer is het rijden een feest. De 356 brengt je altijd thuis. Ook al is het op drie cilinders, je komt er altijd.”
Behalve nu dan. U rijdt nauwelijks…
“Het is tijd voor de volgende grote restauratie. Dat moet eens in de 10 à 15 jaar. Dan gaat alles uit elkaar, de motor wordt totaal gereviseerd, met nieuwe zuigers en cilinders. Dat kost 6 maanden. De vorige keer deed ik het nog zelf, samen met een vriend. Maar ik ben geen plaatwerker die alles kan repareren. En ik heb ook de tijd niet meer. Mijn eerste auto kocht ik als bouwpakket en zette ik zelf grotendeels in elkaar. Toen was ik 27 en was er nog geen vrouw, geen huis en waren er geen zorgen. Nu werk ik om het werk te betalen dat anderen eraan hebben.”
Enige weemoed?
“Misschien wel ja. Vroeger kocht je een auto voor weinig en sleutelde je zelf veel. Ik vind de techniek geweldig. Ik ben ook lid van de club. Zo’n 400 leden en 250 rijdende 356’s. De Porsche is een bindmiddel voor vriendschap en gesprekken over bouten en moeren. Ik ben nu eenmaal een stiekeme techneut. En volledig gefixeerd op die magische getallen. Ik zie ze overal. Een bonnetje van €35,60 tovert een glimlach op mijn gezicht.”
Rijdt Audi A5 (zakelijk), Porsche 356, 1960 (privé)
Dagelijks bestaan senior presales manager Hitachi Data Systems
Aantal km’s/jaar Audi: 40.000, Porsche: nu bijna niks, voorheen ca. 8.000
>> Dit artikel komt uit de laatst verschenen editie van MT. Bestel dit magazine online <<