Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Het belang van een goede reputatie is niet te overschatten’

ASML heeft de beste reputatie van alle grote Nederlandse organisaties. Dat blijkt uit MT500, het jaarlijkse reputatie-onderzoek, uitgevoerd in opdracht van leiderschapsplatform MT.

Foto: Sue Cowell

Branchegenoten prijzen het hightechbedrijf uit Veldhoven om diens productleiderschap, operational excellence, klantgerichtheid en kwaliteit van werkgeverschap. De top 10 van de reputatieranglijst MT500 wordt verder gevormd door grote organisaties als Shell, Tata Steel en Ahold, maar ook De Efteling staat in de hoogste regionen.

Kenmerkend voor de aanpak van de MT500 is de peer-to-peer-beroordeling: respondenten wordt gevraagd hun oordeel te geven over bedrijven die in hun eigen branche actief zijn. Professor Henk Volberda leidt met zijn Amsterdam Centre for Business Innovation het reputatie-onderzoek. “Het idee is dat je als beslisser beter kunt beoordelen over een bedrijf dat in dezelfde branche opereert dan over een bedrijf dat wat activiteiten betreft verder van je af staat. Wie kun je beter vragen naar je reputatie dan je peers?”

ASML

Winnaar ASML is volgens Volberda ‘Een absolute vaandeldrager van technologische innovatie’. “Het is een van wat ik beschouw als de ‘nieuwe’ Nederlandse multinationals. De vorige jaren eindigde het als derde, maar nu heeft het Shell van de troon gestoten. Daarvoor heeft het dus niet alleen geëxcelleerd in productleiderschap, klantgerichtheid en uitvoering, maar het heeft blijkbaar ook een naam op te houden als goede werkgever.”

 

Peter Wennink

ASML-ceo Peter Wennink reageert in een reactie aan MT bescheiden op zijn toppositie. “Mijn eerste reactie is dan toch dat we dit niet alleen doen. En dat is geen valse bescheidenheid. Je moet je realiseren dat we in een wereldwijd ecosysteem werken van leveranciers, klanten en kennisinstellingen. In dit systeem heeft iedereen een eigen rol en levert topkwaliteit. We zijn afhankelijk van elkaar en we vertrouwen elkaar. Dat vertrouwen zorgt voor een hechte samenwerking. Dus dat compliment geef ik ook graag door aan hen.”

BAM

Een opmerkelijke nieuwkomer in de hoogste regionen van de reputatielijst is bouwconcern BAM. De aannemer steeg 14 plaatsen om in 2019 te eindigen op de vierde plaats overall. “Daar kan goed werkgeverschap aan hebben bijgedragen, maar BAM wordt waarschijnlijk ook gewaardeerd om de digitale transformatie die het heeft ingezet”, aldus Volberda.

Ben Tiggelaar

Volgens leiderschapsexpert Ben Tiggelaar, die voor MT jonge talenten interviewt over hun leiderschap, is het belang van een goede reputatie niet te overschatten. “In een krappe arbeidsmarkt zijn de eerste associaties die mensen hebben bij een organisatie essentieel. Vergelijk het met de eerste indruk die je als persoon maakt. Dat beeld kleurt alle waarnemingen die verder volgen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. ASML
  2. Tata Steel
  3. Shell
  4. BAM
  5. De Efteling
  6. Ahold Delhaize
  7. NS
  8. BMW Nederland
  9. Booking.com
  10. Google
  11. ING
  12. KLM
  13. ABN Amro
  14. Deloitte
  15. Bol.com
  16. BP Nederland
  17. RET Rotterdam
  18. Van Bommel
  19. Rabobank
  20. Achmea

Bekijk de gehele MT500-ranglijst.


Alle resultaten van het MT500-onderzoek zijn gebundeld in een naslagwerk van 160 pagina’s, te bestellen in de MT Shop. De digitale versie is hier in te zien. Voor winnaars in de lijst en sub-categorieën zijn logo’s en beeldmerk van de MT500 hier te downloaden.