5 vragen aan Arianna Huffington, die de definitie van succes wil herzien. 'Vrouwen laten zien hoe het anders kan.'
De Grieks-Amerikaanse Arianna Huffington maakte van The Huffington Post een wereldsucces, maar vindt nu dat de definitie van succes moet worden herzien. Ze schrijft hierover in haar boek Het Nieuwe Succes, die recentelijk in een Nederlandse versie uitkwam. 5 vragen aan deze topvrouw:
MT: Waarom is het nodig onze definitie van succes te herzien?
Arianna Huffington: ‘Omdat het in onze samenleving tot nu toe steeds maar over geld en macht ging. Sterker nog: succes wordt bijna altijd met geld en macht geassocieerd. Deze definitie is op de korte termijn wellicht bruikbaar, op de langetermijn is het als een stoel met twee poten. Je kunt er een tijd op balanceren, maar op ten duur ga je omvallen. Ik zie dan ook steeds meer zogenaamd succesvolle mensen omvallen. Onze huidige definitie van succes leidt tot veel stress en overspannenheid. Om het leven te leven dat we daadwerkelijk willen en verdienen hebben we meer nodig. En dat gaat over welzijn, wijsheid, verwondering en vrijgevigheid.’
Wat betekent dit voor managers?
‘Managers moeten het goede voorbeeld geven en de gevaarlijke veronderstelling verslaan dat harder werken of een burn-out de manier zijn voor zakelijk succes. Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken tonen de negatieve effecten van slaaptekort of stress aan op onze gezondheid en prestaties. Onze bedrijfsculturen bevorderen nog steeds ten onrechte dat medewerkers 24 uur per dag beschikbaar moeten zijn, maar goede ideeën zijn veel meer waardevol dan uitgeputte medewerkers. We zien overal ter wereld briljante leiders in het bedrijfsleven of de politiek, maar ze nemen vreselijke beslissingen. Voormalig president Bill Clinton zei het ook al: 'elke fout die ik maakte kwam door slaapgebrek.' Het ontbreekt leiders niet aan intelligentie, maar aan wijsheid. Een goede leider is in staat de ijsberg te zien voordat die de Titanic raakt.’
Zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen als het om succes gaat?
‘Uiteindelijk hebben mannen en vrouwen dezelfde definitie van success, maar lange tijd hebben we ons gek laten maken en hebben we niet gedaan wat we eigenlijk hadden moeten doen: beter naar jezelf en je lichaam luisteren. Door de huidige definitie van succes maken we onszelf kapot. Deze definitie van succes komt van mannen en een organisatiecultuur die door mannen wordt gedomineerd. Maar dit werkt zowel voor vrouwen als mannen niet. Ik geloof dat vrouwen wel de weg gaan vrijmaken voor de nieuwe definitie van succes. Dat zij laten zien hoe het anders en beter kan. En ik denk dat de mannen maar al te graag zullen volgen, blij dat ze bevrijd zijn van de heart attack highway to stress city.'
Hoe kunnen bedrijven zich aanpassen om de stress te verlagen?
‘De Westerse cultuur die naar veel andere delen van de wereld is geëxporteerd, wordt gekenmerkt door stress en slaaptekort. Het slaaptekort zorgt voor gebrek aan creativiteit en productiviteit. Dus moeten we onze waarden in bedrijven herzien: wat vinden we belangrijk? Overuren maken moet geen teken van betrokkenheid zijn, maar juist ontmoedigd worden. We moeten er van alles aan doen om ons menselijk kapitaal te beschermen en te voeden.’
Wie of wat heeft u het meest beïnvloed?
‘Mijn moeder, aan wie ik mijn nieuwe boek ook opdraag. Een van haar gaven was om in continue verwondering te zijn over de wereld om haar heen. Of ze nou aan het afwassen was, meeuwen voerde aan zee of overwerkte businessmanagers de les las, ze bleef altijd verbaasd over het wonder dat leven is. En als ik klaagde of ergens boos over was, had ze altijd hetzelfde advies: Darling, verander het kanaal. Jij hebt de afstandbediening van je leven. Zet de enge film niet steeds weer op.’
Bekijk ook het interview dat Sheryl Sandberg (Facebook) recentelijk met Huffington had: