‘We kunnen hier nu helemaal los gaan’, zegt Siebrand Dijkstra in een reactie tegen Sprout. De Friese internetondernemer timmert nu al een jaar aan de weg met zijn app-platform Appmachine en maakt nu dus de stap naar de Amerikaanse markt. ‘Een grote gebeurtenis voor ons.’ Appmachine – recent ook in de race voor de Startup van het Jaar – biedt een platform aan waarmee bedrijven en consumenten op relatief gemakkelijke wijze zelf apps kunnen bouwen.
Dijkstra heeft de Amerikaanse techondernemer Joe Monastiero aangetrokken om de kar te gaan trekken in de VS. Monastiero stond onder meer aan de wieg van appMobi, een internetstartup waarvan Intel vorig jaar een onderdeel heeft overgenomen. Dijkstra: ‘Hij heeft geweldig veel ervaring. Daar gaan we profijt van hebben.’
Daarnaast krijgt Appmachine Inc. ondersteuning van een Amerikaanse Raad van Advies, die bestaat uit de Silicon Valley-investeerders Marco ten Vaanholt en Mukul Agarwal. Zij hebben met Boost Ventures, dat buitenlandse bedrijven helpt een voet aan de grond te krijgen in de VS, geholpen bij het verkennen van de markt. Dijkstra: ‘Ze beschikken allebei over een sterk netwerk. Mukul kan vanuit zijn achtertuin naar Mark Zuckerberg zwaaien.’
Boost Ventures is overigens geen investeerder in Appmachine. Serieondernemer Dijkstra zegt het bedrijf nog steeds met eigen geld te financieren.
Appmachine wordt naar de buitenwereld een Amerikaans bedrijf met Nederlandse vestiging
Hij is niet helemaal groen als het op de Amerikaanse markt aankomt. Sinds afgelopen november is hij bezig geweest met het opzetten van de Amerikaanse tak van zijn startup. Ook hebben zich al Amerikaanse resellers gemeld die het product in de VS willen verkopen. Dijkstra: ‘Maar wil je hier serieus meedoen, dan moet je fysiek aanwezig zijn.’
Hij verwijst naar een ervaring die hij had tijdens een vakbeurs. ‘Er kwamen veel partijen op onze stand af, die waren enthousiast, maar zodra ze hoorden dat Appmachine niet Amerikaans is, liepen ze weg. Er heerst echt een mentaliteit van eerst zakendoen met Amerikanen en daarna misschien met Europeanen die een Amerikaanse vestiging hebben.’ Dat gaat zelfs zo ver dat Dijkstra zich op de Amerikaanse site zich als een Amerikaans bedrijf profileert met een vestiging in Nederland ernaast.
Appmachine, dat inmiddels uit ongeveer 30 medewerkers bestaat, zal de komende maanden het team in de VS uitbreiden met in eerste instantie ongeveer vijf mensen. Die zullen er de technische support en sales gaan doen. ‘Hoe groot ons team er uiteindelijk wordt, is nu nog moeilijk te zeggen.’
Lancering nieuwe versie; ander verdienmodel
Dijkstra wil op Mobile World Congress, eind volgende maand in Barcelona, een vernieuwde versie van Appmachine gaan presenteren. ‘We gaan naar een ander design. De developerversie die we al een tijd hebben aangekondigd gaat er dan ook echt komen. Alleen gaan we hem wel anders noemen. Pro in plaats van developer.’ Ook past Appmachine zijn verdienmodel iets aan. ‘We gaan over op een abonnementsmodel.’
Volgens Dijkstra zijn er al 63.000 duizend mensen die apps op zijn platform bouwen. Omzetcijfers geeft Appmachine niet prijs. Hoeveel Amerikanen er aan het doe-het-zelven gaan met Appmachine, daar durft hij nog geen voorspelling van te geven. ‘We hebben al een deal met een groot bedrijf op zak. De focus ligt wel op small business.’ En waarom eerst naar de VS en niet bijvoorbeeld naar Duitsland of een ander Europees land? ‘Als je dan ergens internationaal los wilt gaan, is Silicon Valley de mooiste plek’.