De Giulia is niet alleen vernoemd naar de heerlijk hoekige klassieker, hij kreeg ook achterwielaandrijving mee, als eerste zakelijke Alfa sinds 1992. En dat is in Alfistische kringen nogal een dingetje. Die 155, 156 en 159 oogden leuk en met de juiste motor erin kon je er nog redelijk mee uit de voeten. Maar de nauwkeurige gretigheid waarmee een goed afgestemde achterwielaandrijver zijn bochtjes hapt en het plezier dat je ermee kunt hebben als de omstandigheden een schuiver toelaten, werden er nimmer bij geleverd.
Wel bij de Giulia. Die combineert de juiste aandrijving met een fenomenaal goed onderstel en een stuurkarakteristiek die we in deze klasse alleen kennen van de BMW 3-Serie en Jaguar XE – vast geen toeval. Een beetje licht, maar erg direct sturend steekt hij zijn neus onmiddellijk de kant op waar je hem hebben wil, en ook zo snel als je van plan bent. Belangrijker voor dagelijks gebruik is het comfort waarmee de Giulia dat combineert. Erg knap, vergeleken bij stuiterbakken die bij andere merken voor dynamisch moeten doorgaan.
Maar terwijl op het dorpsplein de volgende kruik wijn aan de monden gaat, fluisteren we wel nog wat Noord-Europese kanttekeningen bij de mooie lease-Italiaan. Dat het een Alfa is, betekent namelijk ook dat het handmatig schakelen een tikje hakerig gaat. Dat de 2.2 180 pk diesel lekker soepel zijn werk doet, maar zelfs het dorpsfeest kan overstemmen met zijn geraas. En de dorpelingen zullen de kopers voor gek verklaren, maar bij sommige concurrenten vinden die meer ruimte achterin, of scherpere multimediaschermpjes met meer spielerei.
En dan nu weer hardop: wat een formidabele wederopstanding van een heerlijke auto.
Gereden: Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm
Prijs: 43.750 euro