Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advocatuur en notariaat (inleiding)

"Wetten volgen elkaar rap op"

Vorig jaar bestond de lijst met advocaten en notarissen in de MT100 nog uit achttien kantoren, nu maar uit acht. Hoe kan dat nou? Hadden de respondenten geen advocaten en notarissen nodig? Heeft niet ieder bedrijf van enige omvang noodzakelijkerwijs een relatie met een advocaten- en notariskantoor?

Vanuit hun kantoor in Arnhem kunnen de bestuursleden Karen Verkerk (notaris), Marius Werker (advocaat) en Bert Hokken (bestuurder-directeur) van Dirkzwager advocaten en notarissen de vraag met een volmondig ‘ja' beantwoorden. Bij wijzigingen in statuten of rechtsvorm moet je natuurlijk sowieso naar de notaris, zegt Karen Verkerk, maar er zijn tal van redenen om regelmatig met een notaris te praten over de ontwikkelingen in het bedrijf. "Je zou het liefst de positie van een accountant willen hebben, waar klanten elk jaar automatisch contact mee hebben."

"Ondernemers doen er goed aan zich van tevoren door een advocaat te laten adviseren, om problemen achteraf te voorkomen", zegt Marius Werker. De algemene voorwaarden, de behuizing, samenwerkingsverbanden, het zijn allemaal afspraken met juridische haken en ogen waar de specialist meer verstand van heeft. "Je doet een website de lucht in", zegt Bert Hokken. "Daar zitten juridische voorwaarden aan. Als je het fout doet, heeft dat grote gevolgen." Ondernemen is ingewikkeld, zegt Hokken. Voor een advocaat wordt het steeds leuker. Een goede ondernemer weet de weg naar Dirkzwager te vinden. "Wij zijn een schakeltje in het geheel."

Wildgroei
Een goede adviseur weet waar z'n grenzen liggen, zegt Hokken. De directeur ziet ‘wildgroei in de jungle'. "Minder goede adviseurs begeven zich op terreinen waar ze minder verstand van hebben. Dat is gevaarlijk. Het is een makkelijke valkuil, je te richten op veel omzet." Dirkzwager doet waar het goed in is: advocatuur en notariaat, en met nadruk géén belastingadvies. De wet is ingewikkeld genoeg. "Wetten volgen elkaar in rap tempo op", zegt Verkerk. "Daarom vind ik: schoenmaker blijf bij je leest."

Dirkzwager is een belangrijk kantoor in Oost-Nederland, en op de specialismen verzekeringsrecht en gezondheidsrecht belangrijk in heel Nederland. "Grote ondernemingen in de Randstad weten ons steeds beter te vinden", zegt Hokken. Marius Werker: "Ze kunnen goed zien dat de kwaliteit hier niet afwijkt van de grote kantoren in de Randstad, en dat je die kwaliteit wel tegen iets gematigder tarieven krijgt." Heb je bij de accountants een grote vier, bij de advocaten- en notarissenkantoren heb je in Nederland een grote vijf, of zes, afhankelijk van wie je meerekent. NautaDutilh, de nummer één in de branche van dit jaar, hoort er in beide gevallen bij. De advocaten, notarissen en belastingadviseurs van NautaDutilh werken in grote, chique kantoren in onder meer Amsterdam, Rotterdam en Brussel, in vestigingen in Londen, Luxemburg, New York. Grote kantoren houden zich met grote zaken bezig.

"Het was een juridisch interessant jaar", zegt Marc Blom, bestuursvoorzitter van NautaDutilh. Je had de beroering rond activistische aandeelhouders, de zaak-ABN Amro natuurlijk, de verkoop van dochter Lasalle, zogeheten ‘class actions' waarbij groepen gedupeerden schade probeerden te verhalen in verband met de beursintroductie van WorldOnline en de effectenleaseproducten van Dexia Bank. "Leuke zaken," zegt Blom, "waar we uitgebreid mee bezig zijn geweest. Wij mogen niet klagen over hoe het dit jaar loopt." De transacties zijn zo omvangrijk, dat hele teams van NautaDutilh er over een langere periode voortdurend mee bezig zijn. "De overname van Rodamco door Unibail, ABN Amro, het zijn zaken waar grote teams mee bezig zijn."

Verouderd
En niet alleen die van Nauta- Dutilh. Selectie van advocatenkantoren geschiedt in zulke gevallen via een ‘panel'. In zo'n panel krijgt niet ieder kantoor alle soorten werk, zegt Blom. "De cliënt denkt: die zijn daar goed in, en die weer daarin. Concurrentie tussen kantoren is ook een overweging, het drukt de tarieven. Dat zou de tarieven drukken. Het is soms een proces waarbij de hoogte van de tarieven belangrijker lijkt dan kwaliteit. Dat is niet goed."

Blom: "Je moet meer de boer op als kantoor, absoluut. Het beeld van de klant die naar de advocaat toe komt is volkomen verouderd. Dat heeft gevolgen voor de rol van de advocaat. Dat moeten actieve mensen zijn, extravert, mensen die naar buiten treden. We stimuleren ze met ideeën te komen. Voor een congres bijvoorbeeld. Ja, doen, zeggen we dan. We proberen de advocaten zoveel mogelijk te ontlasten van organiserende taken, ze hebben mensen die de uitnodigingen verzorgen, de zaal, de koffie en de broodjes. Advocaten moeten ook commercieel denken. Het gaat om meer zaken dan juridische kennis alleen."

De maatschappij wordt steeds ingewikkelder, zegt Blom. De regering streeft al jaren naar minder regels, maar in plaats daarvan komen er steeds meer. Voor advocaten is dat leuk. De zaken van de ene klant zijn interessanter dan die van de andere, en de advocaten van NautaDutilh krijgen vaak de leukste zaken, de grootste en de moeilijkste. Er zijn minder rechtenstudenten, zegt Blom, en als ze afstuderen gaan ze niet allemaal werken bij NautaDutilh of een ander groot kantoor. "Ze zijn er bang voor alleen nog maar te moeten werken. We werken ook hard. Maar we moeten laten zien dat ze bij ons in een omgeving van topkwaliteit komen, waarin ze bezig zijn met spraakmakende zaken. En natuurlijk is er ook ruimte voor hun privéleven."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

NautaDutilh had al een seminar gepland over aandeelhoudersactivisme toen bij ABN Amro de brief van het Britse hedgefonds TCI werd bezorgd. "Een schot in de roos", zegt Blom. "De schrik in de markt zat er goed in, ook na vergelijkbare zaken bij Stork en Ahold. Het bewustzijn van die problematiek is enorm toegenomen." NautaDutilh heeft er veel ervaring mee opgedaan, zegt Blom. Hetzelfde met WorldOnline, Dexia, grote zaken die grote beroering teweeg hebben gebracht. "Het is leuk om aan te werken als je bij zo'n kantoor zit. Het is leuk om te werken aan zaken die bekendheid hebben. Mensen zijn daar trots op. Zo'n zaak als ABN Amro, het is leuk om daar thuis over te vertellen."