Reductie van IT-complexiteit maakt business flexibeler
Qwise houdt zich bezig met alle takken van IT-dienstverlening rondom het specialisme centralisatie. Als system integrator met deze specialisatie is Qwise in de Nederlandse markt de grootste onafhankelijke kennisleverancier. Het bedrijf biedt een compleet dienstenportfolio met projecten, projectdetachering, outsourcing en trainingen.
Qwise is als onafhankelijke dienstverlener specialist op het gebied van centralisatie. Wat is het voordeel van specialisatie ten opzichte van het voeren van een breed dienstenpakket? Aan het woord is Abram Schermer, algemeen directeur van Qwise. "Er zijn veel grote IT-dienstverleners in Nederland, maar die hebben niet de focus die wij hebben", stelt Schermer. "Het voordeel van specialisatie is voor onze opdrachtgevers dat ze zowel in kwaliteit als in kosten beter uit zijn bij ons dan bij een generalist. Wij bieden binnen onze specialisatie een compleet dienstenpakket en kunnen daarmee organisaties van begin tot eind helpen hun IT-processen te verbeteren én concurrentievoordeel te behalen."
Wat houdt centralisatie precies in? Schermer: "Centralisatie houdt concreet reductie van IT-complexiteit in. Dat biedt de mogelijkheid de kosten die met IT-complexiteit gepaard gaan terug te dringen. Daarnaast betekent centralisatie een sterke verbetering van de ondersteuning die IT aan de business moet geven. Door het reduceren van complexiteit via centralisatie kun je de businessprocessen veel flexibeler laten verlopen, hetgeen aantoonbaar concurrentievoordeel oplevert. In de regel zijn IT-oplossingen gericht op ófwel het terugdringen van de kosten ófwel op het verbeteren van de bedrijfsprocessen. Doordat Qwise centralisatie als specialisatie heeft en op dat gebied al jarenlang een enorme expertise heeft opgebouwd, bieden wij organisaties de mogelijkheid om beide aspecten tegelijkertijd waar te maken."
Automatiseren van automatisering
Dat is een boodschap die veel managers als muziek in de oren moet klinken. Kan Qwise in voor hen begrijpelijke taal duidelijk maken hoe dat in zijn werk gaat? Schermer: "Het grote voordeel van centralisatie is dat medewerkers van organisaties altijd toegang kunnen krijgen tot voor hen relevante data. Het maakt daarbij niet uit welke applicatie ze willen gebruiken of via welk apparaat ze willen werken. Managers kunnen die data bijvoorbeeld gebruiken om snel en flexibel businessprocessen te kunnen aansturen. En dat dan niet alleen op kantoor achter de pc, maar ook thuis of onderweg op de gsm of Blackberry. Op het moment dat je de nieuwste technologie daarvoor inzet, kun je de vele complexe structuren en protocollen terugbrengen tot een beperkt aantal en vereenvoudig je de tijdrovende en handmatige handelingen die de systeembeheerder moet doen om de IT-omgeving draaiend te houden. Wij noemen dat het automatiseren van automatisering. Het sneller, flexibeler en foutloos maken van systeembeheer is dus niet alleen nuttig in het kader van het reduceren van complexiteit en van kosten, maar het is ook essentieel voor het management, omdat ze daarmee overal en altijd toegang kunnen krijgen tot relevante managementinformatie. Bovendien draagt het in belangrijke mate bij aan het kunnen voldoen aan vereisten met betrekking tot veiligheid en compliancy."
Onestopshopping
Centralisatie geeft het management dus sneller en flexibeler toegang tot relevante managementinformatie. Biedt centralisatie ook in de andere lagen van de organisatie efficiencyvoordelen? Schermer: "Zeker. Iedere medewerker profiteert op elk niveau binnen de organisatie van de voordelen van centralisatie, omdat de complete IT-infrastructuur zodanig wordt ingericht dat álle bedrijfsprocessen flexibeler gaan verlopen en alle medewerkers daardoor slagvaardiger kunnen opereren. Het voordeel van ons complete dienstenportfolio is dat je van begin tot eind klaar bent: onestopshopping. Het is doorgaans nu eenmaal niet efficiënt om bij partij A een project aan te besteden, bij partij B een training te volgen en partij C in je outsourcingbehoeften te laten voorzien."
Hij vervolgt: "Op het gebied van outsourcing bieden wij met name middelgrote bedrijven overigens een interessante optie, die rechtstreeks verband houdt met de manier waarop wij centralisatie in praktijk brengen. Als gevolg van het eerder beschreven automatiseren van automatisering zul je uiteindelijk als organisatie minder systeembeheerders nodig hebben. Het aantal systeembeheerders per hoeveelheid medewerkers is al flink afgenomen en dat proces zal zich zeker doorzetten. Theoretisch zou je een situatie kunnen krijgen waarin je bij een bepaald aantal medewerkers geen systeembeheerders meer nodig zou hebben, maar dat klopt niet met de realiteit. Een IT-infrastructuur vergt nu eenmaal systeembeheer, ook als je een klein bedrijf hebt of als je je systeembeheer efficiënt inricht. Goed systeembeheer wordt ook steeds belangrijker, omdat de afhankelijkheid van de IT-voorzieningen steeds groter wordt. Om die reden bieden wij de mogelijkheid systeembeheer te outsourcen, zodat gedaan wordt wat nodig is om de infrastructuur optimaal draaiend te houden en het systeembeheer toch niet als kostbare post op het budget drukt. Zo wordt het ook voor middelgrote bedrijven mogelijk om bij een relatief klein aantal medewerkers toch over volwaardig systeembeheer te beschikken en een perfect geoliede IT-infrastructuur in huis te hebben. Uiteraard besteedt Qwise erg veel aandacht aan de voortdurende verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening. Wij zijn als specialist inmiddels zo goed bekend in de markt, dat ook grote, als generalist bekend staande marktpartijen de specialistische kennis, trainingen en outsourcing bij ons betrekken. Dat lijkt me een goed bewijs van onze kwaliteit."
Qwise B.V.
Gatwickstraat 15, 1043 GL Amsterdam
Telefoon: (020) 448 10 25
Fax: (020) 448 10 26
E-mail: [email protected]
www.qwise.nl