Onafhankelijk in private banking
Als familiebedrijf heeft Lombard Odier Darier Hentsch een bijzondere positie onder de banken. Vanwege de rijke historie die meer dan tweehonderd jaar oud is, maar vooral vanwege de onafhankelijkheid die de bank hoog in het vaandel heeft staan, vertellen private bankers Johan Gesink en Lodewijk Witteveen.
De geschiedenis van Lombard Odier Darier Hentsch gaat terug tot 1796. In dat jaar start Henri Hentsch in Zwitserland een onderneming die uitgroeit tot een onafhankelijke bank met meer dan honderd miljard euro aan beheerd vermogen. Het eigendom is anno 2008 nog altijd in handen van de naamgevende families. Inmiddels zwaait de zevende generatie de scepter. In bankenland waar schaalvergroting en fusies de laatste jaren de toon zetten, is Lombard alleen al door het familiekarakter een uitzondering. Bijzonder is verder dat de vennoten onbeperkt aansprakelijk zijn voor het beheerde vermogen, zegt Johan Gesink, private banker bij de Amsterdamse vestiging van Lombard. "Zij staan met hun privévermogen garant." Voor zijn collega Lodewijk Witteveen onderstreept de betrokkenheid van de vennoten daarnaast de focus op continuïteit. "Het voortbestaan van de bank is belangrijker dan de winstgevendheid op korte termijn. De partners willen de organisatie topfit houden, zodat ze de zeggenschap op termijn met een gerust hart kunnen doorgeven aan de volgende generatie. Bovendien hebben de partners niet alleen zelf de dagelijkse leiding in handen, maar hebben zij ook contact met cliënten. Beide factoren onderstrepen de betrokkenheid. De partners zijn geen passanten die tijdelijk aan het roer staan wier voornaamste taak het is aandeelhouders tevreden te stellen."Resultaat is dat de bank een zeer stabiele koers vaart en zich niet laat leiden door de waan van de dag. Omdat Lombard zich evenmin waagt aan emissies en geen vreemd vermogen op de balans heeft staan, wijkt het risicoprofiel sterk af van dat van de meeste andere banken. Het risico ligt stukken lager.
Kenniscentrum
In Nederland heeft Lombard sinds 1985 een vestiging. Het kantoor, met volledige bankvergunning, is gevestigd aan de Weteringschans in Amsterdam. Binnen de groep, 24 kantoren in 18 landen met ruim tweeduizend medewerkers, is in Amsterdam de kennis over vastrentende waarden geconcentreerd. Het accent in de dienstverlening ligt nog sterk op vermogensbeheer voor institutionele klanten, vertelt Gesink. "De bedoeling is dat dit op termijn meer op één lijn komt met de verhoudingen wereldwijd. Dat wil zeggen: zestig procent van de activiteiten is gericht op particulieren (lees: private banking), de rest op institutionele beleggers." Samen met twaalf andere collega's bedienen Gesink en Witteveen particulieren op de Nederlandse markt. Uitgangspunt in het contact met clienten is het opbouwen van een langetermijnrelatie, iets dat op zich vanzelfsprekend is voor een bank waar stabiliteit en continuïteit hoog in het vaandel staan. Een goede relatie kenmerkt zich door vertrouwen. Cliënten moeten hun vermogen veilig weten bij de bank. Ten tweede moeten ze er zonder meer op kunnen rekenen dat adviezen aansluiten bij hun wensen en behoeften en niet zijn ingegeven door verkoopdoelstellingen. De onafhankelijkheid van Lombard staat hier garant voor, weet Witteveen. "Cliënten betalen bij ons een vergoeding over de omvang van hun vermogen. Er is geen enkele impuls om transacties te doen. De partners hoeven geen aandeelhouders tevreden te stellen die een bepaald groeipercentage eisen. Dat zijn zij zelf." Gesink beseft dat een vermogensbeheerder die onderdeel is van een beursgenoteerde financiële instelling vaak gedwongen is eigen producten onder de aandacht van cliënten te brengen. "Aan aandeelhouders toegezegde ambitieuze winstgroei noopt tot meetbare verkoopdoelstellingen. De vertrouwensband tussen cliënt en bankier is niet meetbaar, maar wel essentieel." Witteveen noemt het typerend dat hij noch zijn collega's aan targets zijn gehouden, maar dat uitsluitend wordt geappelleerd aan hun verantwoordelijkheid en professionaliteit.
Duurzaamheid
Lombard Odier Darier Hentsch legt de focus bij private banking en dus op relatiebeheer. De structuur en de precieze invulling van de portefeuille moeten voortvloeien uit de gesprekken die de relatiemanager met cliënten voert. Dat vereist van de bankier inlevingsvermogen en de capaciteit om te achterhalen wat de diepste drijfveren zijn. Vermogen is namelijk geen doel op zich, zegt Witteveen. "Het is aan ons om samen met clienten vast te stellen voor welk doel of welke doelen het vermogen een middel kan zijn. Vinden zij bijvoorbeeld dat vermogen een functie kan hebben voor de samenleving?" Gesink vertelt dat de vraag hoe je omgaat met de samenleving en de verantwoordelijkheden die je op je kunt nemen, sterk leeft onder de partners. "Thierry Lombard is zeer betrokken bij het milieu. Zo organiseerde hij een seminar met Al Gore als spreker. Patrick Odier maakte zich een halfjaar vrij om zich in te zetten voor microkrediet. Ik vind dat getuigen van grote maatschappelijke betrokkenheid." Daarnaast steunt de bank onder meer diverse initiatieven voor duurzame ontwikkeling. De motivatie hierbij is treffend voor de bank met zijn rijke traditie: een mooie erfenis achterlaten voor komende generaties.