Volgens een Britse privacycoalitie is het onrechtmatig om sollicitanten online te screenen. Dat neemt niet weg dat kandidaten zelf goed moeten nadenken over uiterlijk vertoon op internet.
Stel, een sollicitant heeft op de sociale netwerksite Hyves een foto staan waarop iemand aan zijn oor likt. Neemt u deze persoon aan? Op zijn minst krijgt u een vreemd beeld van de kandidaat. Toch werd ondergetekende aangenomen bij Management Team.
Met de komst van sociale netwerken als Hyves wordt het steeds makkelijker om kandidaten te screenen. Uiterlijk vertoon bereikt op internet een hoogtepunt, iedereen heeft een persoonlijk weblog of is lid van een sociaal netwerk. Alles wordt gedeeld met anderen, men is een open boek. Zo leert een rondje langs de Hyves-profielen van Management Team-medewerkers dat de chef online een nieuwe auto heeft gekocht, dat de eindredacteur gidsen een kattenliefhebster is en dat iemand van de webredactie soms in Spongebobpak rondloopt.
Volgens de Britse privacycoalitie Children's Charities' Coalition on Internet Safety is het zoeken naar informatie op internet onrechtmatig. Werkgevers plegen inbreuk op de privacy van sollicitanten. Of dat ook onwettig is, wordt nog onderzocht.
Of het haalbaar is om het online screenen te verbieden is de vraag, maar hier wordt vooral vergeten dat mensen zelf kiezen om foto's, filmpjes en verhalen online te plaatsen.
Het belerende vingertje moet dus niet naar de werkgevers wijzen, maar naar de werknemers. Maar goed, voor je het weet krijgen sollicitanten door dat sociale netwerken ook gebruikt kunnen worden om een béter beeld van zichzelf te scheppen. En dan heeft online screenen helemaal geen zin meer.