Tekorten op de arbeidsmarkt, baanzekerheid voor hoog opgeleiden en bonussen. Die tijd lijkt voorbij. Hoe ziet het Nederlandse arbeidslandschap eruit na de recessie? Hier vindt u acht trends.
Trendwatcher Adjiedj Bakas en het HR-bedrijf PiCompany presenteren samen een boek: De Toekomst van Werk, dat in november dit jaar verschijnt. Daarin zetten ze hun visie op de toekomst van werken in Nederland uiteen. Het voorwoord is van de hand van topondernemer Ben Verwaayen.
Acht trends
1. Multinationals besparen op innovatie en creativiteit. Dat schept kansen voor start-ups, die de innovatieve taak van de gevestigde bedrijven overnemen. Die ontwikkeling is gelijk aan die we in de laatste recessie in de jaren tachtig zagen.
2. Veel werkzoekende emigranten keren terug naar hun thuisland. Wel komen er nieuwe migratiestromen, bijvoorbeeld uit Ierland en IJsland, op gang. De komende paar jaar dalen de prijzen en is deflatie de norm. Goedkopere fabricage- en productietechnieken zijn dan van het allergrootste belang.
3. Het wordt de tijd van: nanotechnologie, biotechnologie, genetica, nieuwe energie, afvalrecycling, aanpassing aan klimaatverandering en robotica. Industriële productie wordt voor een groot deel gemechaniseerd of gerobotiseerd. Ook de schaarste van natuurlijke hulpbronnen brengt veranderingen in productie en transport teweeg. Door de verschuiving en opkomst van industrieën zullen er nieuwe banen bijkomen, maar ook veel oude verdwijnen.
4. Meer vrouwen aan het werk. Mannen, vooral in technische beroepen, verliezen verhoudingsgewijs vaker hun baan. Vrouwen daarentegen gaan meer werken en meer uren draaien. Zeker in zorg en onderwijs, waar zij traditioneel meer vertegenwoordigd zijn.
5. Naast de traditionele groepen van werkgevers en werknemers ontstaat een derde, krachtige groep: de freelancers. Grote organisaties zullen niet langer de beste en slimste mensen aantrekken.
6. Mensen zien werk steeds meer als een belevenis. Het is straks normaal om in je leven zeven totaal verschillende beroepen te hebben gehad. Daarbij hoort tussendoor sabbaticals nemen en je grondig laten omscholen.
7. Het individu als merk zal veel veranderen aan het onderwijs, werk en privé-leven. Onderwijs zal meer worden toegespitst op talenten en zich minder richten op de zwakke punten. De werkplek wordt meer op persoonlijke talenten afgestemd en dat zorgt voor betere prestaties.
8. Alle werknemers zullen de mogelijkheid krijgen tot professionals uit te groeien. Bedrijven die niet in mensen investeren, zetten hun merkwaarde als werkgever op het spel.