Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 tips voor verse managers

Vorige week was u nog één van hen, nu bent u plots de baas. Hoe gaat u met deze nieuwe verhoudingen om? Zeven tips voor pas gepromoveerde leiders.


1. Voer meteen gesprekken

Uw functie-upgrade betekent weliswaar een mooiere bureaustoel, een vette plus op de salarisstrook en een flinke egoboost (ach kom, dat mogen we toch wel zo stellen), het zorgt zoals gezegd ook voor nieuwe verhoudingen op de werkvloer. Dat is wennen voor u én voor uw collega’s. Schep direct duidelijkheid en ga met uw mensen in gesprek. Leg uit wat u van hen verwacht en welke rol u voortaan in de organisatie speelt. Zo maakt u meteen korte metten met onduidelijkheid (lees: potentiële problemen) die als gevolg van uw promotie kan zijn ontstaan op de werkvloer.

2. Leer mensen kennen

Naast individuele gesprekken voeren, dient u uw thermometer ook op andere manieren in de organisatie te steken. Kijk, luister en analyseer. Wie komen er steevast als laatste binnen en gaan als eerste weer naar huis? Zijn er mensen die de hele dag een MSN-venster hebben openstaan? Hoe liggen de verhoudingen tussen de collega’s onderling? In uw vorige functie heeft u daar al een beeld van gekregen uiteraard, maar kijk hier de eerste weken ook eens naar door de bril van de manager. Het geeft u inzicht in problemen die om een snelle oplossing vragen.

3. Wees de baas

Best leuk, de nieuwe verantwoordelijke man of vrouw spelen. Maar besef wel dat leiders onmogelijk met iedereen bevriend kunnen zijn. Wees er op voorbereid dat uw relatie tot een aantal collega’s, met wie u tot voorkort steevast de laatste roddels deelde bij de koffieautomaat om deze reden een andere wending krijgt. Natuurlijk hoeft u zichzelf niet direct tot hork uit te roepen, maar bewaar in ieder geval wel een bepaalde mate van afstand. Als manager moet u soms beslissingen nemen die niet door ieder individu in dank worden afgenomen. Te nauwe banden met collega’s kunnen die besluitvoering bemoeilijken.

4. Laat bepaalde zaken los

U bent kundig, verstaat uw vak en heeft op uitvoerend niveau uitstekende resultaten geboekt voor het bedrijf. Dat zijn dan ook de redenen dat ze u hebben gevraagd om deze leidinggevende post te vervullen. Besef echter goed dat het managen van mensen heel andere koek is dan op eigen houtje goed presteren. Hoezeer u ook denkt te weten wat de succesformule is, laat het operationele gedeelte in grote mate los en neem afstand van uw vorige werkzaamheden. Verlang niet van uw collega’s dat ze de zaken voortaan op exact dezelfde wijze gaan aanpakken als u gewend was te doen. Dat heeft zeer waarschijnlijk alleen maar irritatie tot gevolg. Gun mensen een mate van vrijheid, er zijn immers meer wegen die naar Rome leiden.

5. Delegeren

Iets wat aansluit op punt 4: durf te delegeren. Iets wat u eerder in uw uitvoerende functie uiteraard niet gewend was. Wilt u de helikopterview behouden, dan is het zaak om uw handen niet vuil te maken aan al te veel operationele klusjes. Verwar delegeren overigens niet met luiheid. Die twee zaken hebben niets met elkaar te maken.

6. Ren uzelf niet voorbij

Een overenthousiaste en iets al te ambitieuze instelling zorgt ervoor dat veel beginnende managers zichzelf binnen een paar maanden na hun aanstelling flink tegenkomen. Eager om alle problemen direct op te pakken. Trap niet in die valkuil. Bent u van nature perfectionistisch ingesteld? Laat die houding zeker in het begin varen, want er komt veel meer op u af dan u in een keer oplossen kunt. Er gaan ook dingen fout, maar wees daarover niet al te ongerust. Anders zal het enkel frustratie tot gevolg hebben en dat kan weer leiden tot klachten van oververmoeidheid. Stress is managers niet vreemd. De wijze waarop u daarmee omgaat laat zien of u het geschikte poppetje voor deze functie bent.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Durf te vragen

Managen is een vak op zich. Het kunstje leert u niet uit een boekje of in een workshop. Vlieguren maken en met situaties leren dealen is waar het om draait. Daarbij kan het helpen om eens de hulp in te schakelen van mensen die u voor zijn gegaan. Denk aan iemand in een vergelijkbare functie die al veel langer dan u als leidinggevende actief is. Of wat te denken van uw voorganger? Hem of haar uitnodigen voor een kop koffie kan geen kwaad. Al ontvangt u maar één bruikbare tip, dan al is het gesprek de moeite waard geweest.

Lees ook:

Aanrader voor managers: 'Het checklistboek voor managers en leidinggevenden'