Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 tips voor de ideale iPad-app

U begon ooit met een website, toen kwam de smartphone in beeld en nu denkt u na over mogelijkheden die tablet-pc’s bieden. Waar moet zo’n iPad-app eigenlijk aan voldoen?


De content is 100 procent interactief. Foto’s zijn 360 graden te draaien en tussen de tekstregels door stikt het van de video’s, soundbites en graphics. De iPad-uitgave van Wired Magazine is dan ook een daverend succes. De bladenmaker verkocht op de eerste dag dat hun betaalde iPad-magazine uitkwam dan ook al meteen 24.000 magazines. Opbrengsten? Een slordige 120.000 dollar. Nu is dit succes uiteraard niet voor iedereen weggelegd. Toch laat het voorbeeld wel zien dat er met een goede iPad-app geld te verdienen is. Bovendien is de markt voor tablet-pc’s flink in beweging. Fabrikanten als Samsung, Toshiba en Research in Motion (bekend van de BlackBerry) hebben de aanval op Apple ingezet en presenteren nu stuk voor stuk hun eigen iPad-killer. Hoog tijd daarom om eens na te denken over de kansen die dat biedt voor uw eigen organisatie.

Tips voor goede iPad-apps

Heeft u al een eigen mobiele app? Deze één op één kopiëren op de iPad is niet per definitie de juiste oplossing. Apps voor tablet-pc’s vragen om nieuwe gebruikersmogelijkheden, extra tools en aanpassingen aan de interface, zo laat het voorbeeld met Wired zien. Acht tips die uw iPad-app laten excelleren.

1. Denk in doelgroepen

Foto’s, video’s, tekst en graphics; de iPad biedt u een scala aan mogelijkheden. Wired laat zien dat een diversiteit aan opties succes oogst. Schotel uw gebruiker echter wel alleen datgene voor waar hij op uit is. Maak voordat u begint dus eerst een uitgebreide doelgroepanalyse. Wie zijn die gebruikers? Waar wonen ze? Waar werken ze? Waar ontspannen ze? Dit lijstje geeft u een aantal nuttige inzichten in de mogelijkheden die u in de app wilt verwerken. Zo voorkomt u in ieder geval dat u opties implementeren waar uw gebruiker helemaal niet op zit te wachten.

2. Gebruik fysieke metaforen

Een computer heeft geen touch screen. Een gebruiker moet dus altijd externe invoerapparaten gebruiken om commando's uit te voeren. Denk aan een muis of een toetsenbord. Op de iPad is de interactie veel directer. Zo gaat scrollen, inzoomen en bladeren door foto's op de iPad veel intuïtiever dan op de pc. Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van elementen die lijken op echte, herkenbare objecten. Door te refereren aan deze fysieke objecten in de vormgeving is de interactie namelijk veel natuurlijker.

3. Functionaliteit is heilig

Less is more, weten we van Steve Jobs. En de ideale iPad-app is daarop geen uitzondering. Het scherm bombarderen met knoppen, functies en menu’s is geen goed idee Zorg er in plaats daarvan voor dat de gebruiker met zo weinig mogelijk handelingen de gewenste secties of artikelen vindt. Met andere woorden: minimalize the input, maximalize the output.

4. Wees voorzichtig met secundaire elementen

De iPad is gefocust op informatieconsumptie waarbij interactie een centrale rol speelt. Dat maakt het verleidelijk om het scherm helemaal vol te stoppen met informatie. Niet doen. Gebruikers worden in dat geval afgeleid door zaken die van secundair belang zijn. Denk in dat geval aan te uitgebreide weerberichten en vijfhonderd kilometer lang asfaltellende. Misplaatste advertenties die plotseling prominent het beeld komen in gerend krijgen de handen evenmin op elkaar.

5. Houd rekening met verschillende oriëntaties

Belangrijk kenmerk aan de iPad is dat het apparaat zowel horizontaal als verticaal kan worden vastgehouden. Het beeldscherm draait automatisch mee. Dit betekent dat content op twee verschillende manieren wordt aangeboden. Houd daar rekening mee. Ziet een menu er in de verticale modus prachtig uit, in de horizontale stand kan deze ineens rommelig ogen en zelfs enorm in de weg zitten.

6. Schakel een designer in

Vaak gehoord: de iPad is eigenlijk een soort groot uitgevallen smartphone. Toch is de manier waarop de iPad wordt gebruikt fundamenteel anders. Hierbij spelen vooral het grotere scherm en de extra mate van interactiviteit een belangrijke rol. Het 24,7 centimeter brede multitouch scherm maakt een stijlvolle en efficiënte indeling van de applicaties van groot belang. Schakel hiervoor de expertise van een designer in. Iemand die niet alleen ‘mooie plaatjes’ kan maken, maar ook een flinke dosis kennis en ervaring meebrengt op het gebied van interaction.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De tips zijn afkomstig van Mark Visbeek, freelance app-designer en Peter Evers, werkzaam voor yoMedia.

Lees ook:

Nog niet bekend met de iPad? 'Ontdek de iPad'